Skip to main content

Kolostrum – Cecair Emas Perisai Untuk Bayi Kita

Kolostrom atau kita panggil susu awal ibu ialah cecair hebat yang hanya boleh didapati pada 3 hari pertama selepas kelahiran bayi anda. Walaupun kuantiti yang dihasilkan sedikit sahaja tapi ianya cukup untuk mengenyangkan bayi dan memberikan perlindungan yang sangat hebat kepada sistem pertahanan bayi anda.


Kolostrum adalah sangat penting untuk bayi anda. Oleh itu, penyusuan susu ibu sangat digalakkan bermula dalam tempoh setengah jam selepas kelahiran. Sedikit info tentang kolostrum yang perlu anda ketahui. Tak kenal maka tak cinta, dah kenal kelebihan dan manfaatnya, ada pasti tidak akan sia-siakan cecair ajaib ini. 


Apa Itu Kolostrum?
Susu ibu yang dihasilkan seawal usia kandungan 7 bulan sehingga ke beberapa hari selepas kelahiran. Ia adalah cecair pekat, melekit dan berwarna kekuningan Kuantiti yang dihasilkan adalah sedikit iaitu hanya lebih kurang  3oz dalam tempoh 24 jam. Kolostrum mengandungi nutrisi(protein dan vitamin A) yang lengkap untuk bayi 


Manfaat Kolostrum kepada bayi


1. Melindungi usus bayi daripada sebarang jangkitan.
2. Merupakan imunisasi pertama bayi yang membantu sistem tubuh bayi dalam menentang bakteria.
3. Menggalakkan pertumbuhan bakteria baik didalam usus bayi dan menguatkan daya tahan tubuh.
4. Membantu bayi mengkumuhkan ‘meconium‘ melalui najis untuk mencegah Jaundis

Kolostrum ini seterusnya akan digantikan dengan susu matang beberapa hari selepas kelahiran. Ia cuma boleh dihasilkan oleh tubuh anda sekali sahaja. Oleh itu, hargailah kolostrum anda. Pastikan bayi anda dapat menikmati cecair emas ini. 


Pilihan anda akan mempengaruhi kesihatan bayi anda di masa akan datang. Sistem pertahanan tubuh bayi anda masih belum matang semasa hari-hari pertama kelahirannya. Perkuatkan sistem imun  bayi anda dengan Kolostrum sebagai persiapannya untuk melawan bakteria-bakteria disekeliling anda insyaallah :)


Jom dapatkan banyak lagi tip-tip penyusuan dari saya ----> KLIK SINI

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.