Skip to main content

7 Kepentingan Air Untuk Lebih Sihat dan Cantik

Air memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan kita. Ramai yang sedar tapi buat-buat tak tahu kan?  Sehari at least mesti kena minum air masak yang putih jernih tu ye 3 liter air. agak-agak dah cukup ke tu..

Sangat penting untuk pastikan jumlah pengambilan air supaya kita lebih sihat dan cantik.
Nak lagi 5 Tip Sihat dan Cantik :)


1. Kekal bentuk badan yang cantik dengan air

Sedang berusaha nak turunkan berat badan ke?

First sekali tukar habit minum air manis kepada air suam. boleh tak? Air boleh meningkatkan metabolisma badan dan membantu untuk berasa kenyang. Sebelum makan, minum sedikir air untuk memudahkan kita berasa kenyang dengan cepat.

Bila kita minum air yang sejuk, badan akan cuba untuk meningkatkan suhu air tersebut dan ia membantu membakar kalori dalam proses tersebut.

2. Air membantu meningkatkan tenaga

Apabila letih dan haus, terus dapatkan air.

Antara punca kita berasa letih ialah kita kekurangan air. jadi terus dapatkan segelas air untuk elak dari badan kita dehidrasi ye :) Sebenarnya kita perlu sentiasa minum air tau.

Terutama sekali ketika melakukan senaman mahupun jogging. Tidak perlu tunggu untuk minum air. Segera dapatkan air bila haus. Kalau badan kita cukup air, jantung tidak perlu bersusah payah untuk pam darah ke seluruh badan insyaallah.

3. Air mampu mengurangkan stress

70% hingga 80% badan kita terdiri daripada air. Sama juga seperti otak. Apabila kita mengalami dehidrasi (kekurangan air), badan dan minda juga turut stress. Haus adalah signal yang kita mengalami dehidrasi. 

Jadi, untuk mengurangkan stres, sediakan segelas air di atas meja dan cuba untuk minum dengan lebih kerap. 

Minum secara sikit-sikit namun kerap. Sedikit bermaksud 2 teguk sekali minum. Dan selepas 15 minit, minum semula.
sediakan botol air yang kita suka :)

4. Bentuk otot anda dengan air

Minum air membantu mengelakkan kekejangan otot dan melincirkan otot di dalam badan. Apabila kita minum air dengan cukup, kita mampu melakukan senaman dengan lebih lama dan lebih kuat tanpa perlu bersusah payah. 

5. Mencantikkan kulit 

Perasan tak ada sesetengah orang jadikan minum air sebagai tabiat harian. Contoh terbaik adalah kaum Cina. Setiap kali mereka ke sekolah, mereka pasti akan membawa satu botol air suam bersama mereka. Tidak kira masa. 

Dan apabila diperhatikan kulit muka mereka, kebanyakan mempunyai kulit muka yang licin dan bersih.

Sebab apa tau? Dehidrasi akan menyebabkan garisan-garisan halus dan juga kedutan akan menjadi lebih ketara. Dengan kerap meminum air, kulit akan dihidrasikan, menjadikan muka anda nampak lebih muda dan cantik. Ia juga dapat membersihkan kotoran dan melancarkan peredaran darah dan menjadikan kulit lebih bersinar dan bersih. 31 Makanan yang kaya dengan Antioksida Untuk Sihat dan Tampil Lebih Muda


6. Air melancarkan proses penghadaman

Selain serat, air juga penting untuk penghadaman. Air membantu melarutkan bahan buangan menjadikan ia mudah untuk dikeluarkan melalui saluran penghadaman. Dehidrasi akan menyebabkan badan akan menyerap semua air tersebut dan seterusnya usus besar menjadi kering dan bertambah sukar untuk mengeluarkan sisa buangan badan.

Seram pulakk bunyi nye tu kan..aishh minta jauh lah dan bersyukur lah jika kita tiada masalah untuk membuang setiap hari :)

7. Air mengurangkan pembentukan batu karang

Kadar pembentukan batu karang semakin bertambah disebabkan ramai yang kurang minum air. Air membantu melarutkan garam dan mineral di dalam air kencing di mana garam mineral tersebut antara bahan yang membentuk kristal dan menyebabkan batu karang. Batu karang tidak terbentuk dalam keadaan air kencing yang tidak pekat dan cair. 

Jadi, kurangkan risiko anda dengan minum banyak air!  


Betul kata prof muhaya nih..betul la kan : The Greatest WEALTH is HEALTH~~


Kebahagiaan sebenarnya boleh diukur melalui beberapa aspek kehidupan.Pertama, dari aspek fizikal.

Contohnya sama ada kita sihat atau sakit? Berapa banyak orang yang sakit dapat membayangkan nikmatnya hidup yang sihat, dan orang yang sakit akan merasakan kalau dia sihat tentu hidupnya bahagia.Tidak ada makna harta dan wang ringgit yang banyak, jika kekayaan itu tidak dapat mengembalikan kesihatan kita.

Jadi silalah jaga kesihatan ye..jom minum air masak..kalau nak minum yang lagi best jom minum dari tapisan Get Clean Water Pitcher :)

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.