Skip to main content

6 Cara Bantu Kawal Kemarahan Pada Anak-Anak

Sekarang ni kebanyakan parent bekerjaya..bila balik berhadapan dengan pelbagai kerenah anak. Bukan kita tak sayang kan tapi kadang-kadang tu rasa penat lebih menguasai. Pesanan untuk diri sendiri jugak ni..moga kita sama-sama dapat jadi ibu bapa yang cemerlang ye :)

Ni saya jumpa dalam and I think its a good tip..hee since saya pun anak baru 1 tahun kan..so mana yang baik kita kongsi la kan.meh kita tengok ye~~

1. Buku-buku dan bengkel keibubapaan 

Kita menjerit kerana kita tiada ilmu dan kemahiran untuk menangani kerenan anak2. Hanya JERITAN, satu2nya kemahiran yang kita ada. 

Justeru, cari ilmu dan kemahiran dalam menangani tingkah laku anak2 dgn banyak membaca buku berkaitan dgn keibubapaan serta menyertai bengkel/seminar keibubapaan. 

Apabila kita telah ada sedikit sebanyak ilmu dan kemahiran, kita akan lebih berkeyakinan utk berhadapan dengan anak2 yang aktif dan ini akan mengurangkan JERITAN.

2. Belajar untuk meminta maaf daripada anak


Fikiran kita mungkin berkata "Kenapa mesti saya meminta maaf, mereka yang buat perangai hingga menyebabkan saya naik darah dan menjerit.." 

Kadang2 agak susah untuk kita meminta maaf kerana kita menganggap anak2 yang menaikkan kemarahan dan menyebabkan kita meninggikan suara kepada mereka. 

Jadi sebelum melepaskan kemarahan dan perlu meminta maaf, fikirlah banyak kali. 

3. Kenali punca kemarahan/jeritan

Apabila kita sedar apa yang menjadi punca kemarahan kita, mungkin kita boleh menghindarinya dari awal. Mungkin kita lebih mudah naik darah apabila kita keletihan, maka cubalah untuk mendapatkan rehat yang cukup. 

Mungkin kelaparan juga boleh menjadikan kita naik darah, makan makan dan minumlah mengikut waktu. Kadang2 perselisihan faham antara suami isteri juga boleh menjadi penyebab kita cranky sepanjang hari, maka elakkan persengketaan dgn pasangan. Jika terjadi persengketaan, cepat2 selesaikan supaya fikiran kita tenang. 

kalau penat rehat lah dulu..sabarrr
4. Elakkan berfikir tentang sesuatu yang serius ketika berada bersama anak2

Anak2 nampak kita sedang menyediakan makan malam tetapi fikiran kita sedang memikirkan pelan perniagaan atau kita sedang berfikir bagaimana untuk memujuk ibu mertua yang merajuk. 

Apabila anak2 bertanya "mama, bila boleh makan, kami lapar", apa yang kita sedang fikirkan akan terganggu dan tentu akan menimbulkan kemarahan dan jeritan.."tunggulah sekejab, mama tengah masak ni, tak tau sabar betul budak2 ni ! ". 

Ketika bersama anak2, fokus kepada mereka. Fikirkan sesuatu yang serius apabila anak2 telah tidur atau anak2 tidak berada bersama kita. 

5. Cipta satu mantra

Contoh mantra "Anak2 saya bukan menjadi masalah kepada saya sebaliknya mereka menghadapi masalah ". Mantra yang begini membantu kita untuk reframe situasi dan melihatnya dari sudut yang positif. 

6. Banyak-banyakkan berdoa

Semoga Allah S.W.T mengurniakan kesabaran yang tinggi dalam menghadapi kerenah anak2

Credit to : ibubapacemerlang

Sama-sama lah kita berusaha yang terbaik ye untuk jadi yang terbaik. Kita bekerja niatkan untuk bantu suami..untuk keluarga..apapun bagi saya family first..kan kan :)

So lastly, Happy Parenting !



Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.