Skip to main content

Tip memilih suplemen Vitamin C yang terbaik untuk kita

Vitamin C ni memang sangat penting tau. Badan kita tak dapat nak hasilkan sendiri. Jadi kita kena dapatkan dari makanan atau pun suplemen. kalau yang suka makan buah tu kira ok la kan..

Keperluan vitamin C adalah berbeza bagi setiap individu disebabkan oleh faktor berat badan, jantina, jenis aktiviti, kadar metabolisme, penyakit yang dihidapi dan juga umur. Begitu juga antara wanita yang mengandung dan wanita tidak mengandung.

Sekiranya anda adalah seorang perokok, kadar keperluan Vitamin C adalah 35mg lebih daripada individu yang tidak merokok. Boleh rujuk SINI

Jadi kenapa perlu pastikan kita mendapat vitamin C setiap hari? Saya da pernah share dalam entry sebelum ni -----> Kenapa perlu pastikan setiap hari kita dapat vitamin C ?

Vit C utk imuniti, kulit, antioksidan, release tension dan sebagainya. 

Nak tahu 5 jenis VITAMIN CANTIK? baca ni ---> 5 jenis vitamin cantik :)

sumber vitamin C
Sumber vitamin C dari makanan sebenarnye tu lebih baik seperti limau, kiwi dan sebagainya tapi tahulah kita ni susah nak konsisten kan. kadang makan kadang tak.setiap hari rush je nak pergi kerja balik kerja. sibuk dgn anak2 lagi. jadi yang mudah ambil lah suplemen. Disamping dapat pastikan kita dapat bekalan vitamin C yang mencukupi.

Suplemen bagaimana yang kita nak..ada banyak kot dalam pasaran. Mane nak tahu mana yang terbaik kan.meh saya nak beritahu ye~~

TIP MEMILIH SUPLEMEN VITAMIN C


Semulajadi 

Pastikan Vitamin yang kita pilih adalah semulajadi. 
Cara untuk ketahui sama ada ia semulajadi ialah, tiada silika gel dalam botol Vitamin tersebut. Vitamin semulajadi tak perlukan silika gel untuk mengekalkan kesegarannya. 

Tapi Vitamin sintetik sangat perlukan silika gel sebab takut elemen luar mudah merosakkan bahan kimia yang menjadi bahan utama buat Vitamin tersebut. 

ni la dia rupe silica gel
Jemput baca  lebih lanjut tentang beza Vitamin semulajadi dan vitamin sintetik 

Bioflavonoid 

Vitamin C memerlukan bioflavonoid, iaitu sejenis elemen yang meningkatkan kadar tubuh menyerap khasiat Vitamin C. Biasanya bioflavonoid ini terdapat pada kulit buah yang bersitrus, seperti kulit buah oren.  

Boleh ke nak telan kulit limau ni? hee
Tapi kalau tak nak makan kulit buah oren, boleh lah ambil Vitamin C Sustained Release Shaklee. Ia mengandungi 120 mg bioflavonoid. Bioflavonoid ni jugak penting untuk mengelakkan Vitamin C dari rosak disebabkan oksigen (terma saintifik untuk teroksida) 

Pelepasan berperingkat 

Pastikan Vitamin C kita melepaskan khasiat Vitamin C secara berperingkat. Ini penting untuk memastikan organ tidak cepat rosak dek kerana terlalu banyak Vitamin C pada satu-satu masa.

Jadi badan kita akan dilindungi sebab vitamin ni dilepaskan perlahan-lahan setiap jam :D


Bulan ni pula kebetulan promo vit c..jom cepat grab beli terus 7 kongsi2 dgn kawan-kawan dan family.jimat la sket kan..kalau nak roger2 saya k!


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.