Skip to main content

14 Fungsi dan Manfaat Vitamin E Untuk Sihat dan Cantik

Assalamualaikum~

Ada ke kat sini yang tengah nak cari vitamin E..meh saya nak share cara nak beli tu..kan ada banyak vitamin dalam pasaran ni kan...mana satu yang terbaik kan.
PANDUAN MEMBELI VITAMIN E

Makanlah vitamin E bersumber semulajadi. Boleh tengok pada label botol vitamin tu sama ada ia 'd' atau 'l'.Kalau label dengan 'd' maksudnya ia adalah sumber asli. Jika 'l' pula sumber tiruan atau sumber kimia. Lepas tu pastikan vitamin E itu beserta sekali unsur selenium agar penyerapan berlaku dengan lebih baik.

Tanpa selenium, ia boleh bertindak sebagai toksik dalam jangka panjang kerana ia tidak dapat melaksanakan fungsinya dengan baik.

Lepas ni nak beli check dlu okeh..nak sihat tapi jadi bahaya pula nanti. :D

Credit to: mama cery
Meh kita tengok pula apa fungsi vitamin E ni ye...boleh je nak dapatkan dari pemakanan harian juga tapi lagi mudah kita dapatkan dari suplemen..ok check it out~~

APA FUNGSI DAN MANFAAT VITAMIN E?
  • Mencantikan kulit dan menaikkan seri wajah
  • Kulit semakin halus, gebu dan licin
  • Mengurangkan jeragat, parut & jerawat
  • Mengandungi antioksidan yang tinggi dan bertindak untuk awet muda
  • Mengekalkan kesihatan saraf dan otot
  • Meningkatkan kesuburan
  • Menyelesaikan masalah kelesuan
  • Meningkatkan keinginan seksual suami isteri (Vitamin Cinta)
  • Meningkatkan orgasma yang lebih kerap dan semangat
  • Merendahkan kadar kolesterol.
  • Membantu mencegah kanser.
  • Merendahkan risiko katarak.
  • Membantu kawasan gelap areola  itu mengecil dan warna puting menjadi cerah semula. 
  • Parut strecth mark menjadi semakin pudar.
Pilihan saya sudah semestinya Vitamin E Shaklee kerana bagi saya ia sangat ISTIMEWA :D

Keistimewaan Vitamin E  Complex Shaklee
 
Pada botolnya tertulis d-alpha tocopherol - tanda "d" bermakna ianya semulajadi, tanda "dl" adalah tanda ianya vitamin e sintetik/buatan. 

Kenapa perlu semulajadi? 

Kerana kadar penyerapannya adalah lebih baik sekurangnya 2 kali ganda berbanding vitamin E buatan. Dengan itu ianya lebih jimat dari segi kos jika kita membeli vitamin E semulajadi.

Vitamin E Complex mengandungi vitamin E (d-alpha tocopherol) asli daripada minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E. 

Setiap kapsul gel lembut memberikan 400 IU vitamin E semulajadi dan 65 mcg Selenium. 

Membantu dalam memelihara kesihatan baik.

Tanpa perasa, pewarna dan pemanis tiruan.

Sekarang vitamin E telah diperbaharui dengan tambahan grape seed extract, 20 kali lebih berkuasa dari vitamin E dan 50 kali lebih berkuasa dari vitamin C.

VITAMIN E DAN EKSTRAK BIJI ANGGUR

Dan yang istimewa tentang Vita-E Complex ini ialah ia diperkaya dengan GRAPE SEED EXTRACT yang menambahkan lagi khasiatnya. Kebaikan kesihatan grape seed extract ni kan~

  1. Menyingkirkan radikal bebas
  2. Mengurangkan radang (inflammatory)
  3. Membantu kesihatan otak, kulit dan mata.
  4. Membantu pengedaran mikro dan kardiovaskular.
  5. Mencegah masalah kelenjar prostat
  6. Melambatkan proses penuaan
  7. Mengurangkan kedutan dan meningkatkan keanjalan kulit
  8. Mencegah kesan negatif yang disebabkan oleh sinar ultraviolet
  9. Membantu fungsi sistem saraf otak
  10. Meningkatkan daya pertahanan
So memang bagus la kan...apapun pilihan di tangan anda..bagi saya Vit E Shaklee sudah cukup lengkap dan istimewa..Jika berminat boleh cari SID anda yang terdekat ye..kalau nak dengan saya lagi dialu2 kan :)


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.