Skip to main content

7 Kebaikan Herbal Blend dan Vitamin E untuk Legakan Ruam Pada Muka dan Kulit Bayi


Lah kenapa dengan baby ni...kesian dia...ada ruam kat badan dia laa~~

Meh-meh kita tolong dia ye :)

Jadi, apa nak buat bila bayi kena ruam?

(1) Langkah pertama : kena kenalpasti ruam apa... ruam panas? ruam susu? ruam lampin? eczema? atau allergy? Macamana nak tau..........???

Ruam Panas ....kepanasan yang terlampau boleh buatkan bayi rimas dan kulit terjejas, naik bintik2 merah seakan-akan jerawat. Selalunya dikawasan pelipatan seperti leher,pelipatan siku,dicelah2 kulit berketak2 tu.

Ruam Susu....kesan drpd lelehan susu yg dibiarkan/tak di lap, bintik-bintik putih di muka, leher dan atas dada bayi.

Ruam Lampin....terlalu lama dibiarkan pakai lampin/pampers yang kotor, kulit jadi merah dan radang samada di sekitar punggung bayi atau di celah peha.

Eczema ....rasa gatal dan tak selesa. Tahap lebih teruk sehingga berdarah dan keluar air. Selalunya boleh tengok pada pelipat kelopak mata, leher, siku, lutut, pergelangan tangan, jari tangan dan jari kaki. Ada dermatis - kemerahan,kuping,bengkak.

Allergy...kulit merah dan gatal dgn tiba2,biasanya berpunca drpd pemakanan, habuk, cuaca, serangga, ubat dan bulu binatang. Ini tak berpanjangan.

(2) Langkah kedua : Kalau gatal jangan sesekali garu, hati-hati pada penggunaan sabun/bedak/lotion atau krim yang ber chemical. Kulit bayi lebih sensitif. 

Pilihlah krim berasaskan tumbuhan semulajadi, saya sarankan Shaklee Herbal Blend Cream.


7 Kebaikan Herbal Blend Multipurpose Cream Dalam Mengurangkan Ruam Lampin Bayi 

Sesuai digunakan untuk kesan ruam

Sesuai digunakan untuk masalah eczema

Melembutkan kulit yang kasar

Membantu menghilangkan parut

Membantu masalah kulit gatal

Sesuai digunakan untuk memperbaiki luka kecil

boleh digunakan sebagai losyen harian untuk semua peringkat umur dari kanak-kanak hingga dewasa

Kegunaan lain ----> KLIK SINI


Selain tu, boleh juga guna vitamin E tau...da alang2 bulan ni promo kan..ape lagi sapu la mana-mana bahagian yang patut..nak buat masker ke,sapu kat jerawat pun boleh..tapi kes kita kali ni nak selesaikan masalah adik yang menangis kena ruam tu kan..boleh juga cuba sapu vitamin E ni ye :)


7 Kebaikan Vitamin E Complex Shaklee Dalam Mengurangkan Ruam Lampin Bayi 

Bersifat minyak - bertindak sebagai pelembap dan mengurangkan kesan geseran pada kulit

Mengurangkan kegatalan dan alergi

Membantu menghilangkan kesan parut 

Mencantikkan dan menghaluskan tekstuk kulit

Vitamin E Shaklee adalah semulajadi, tidak berasaskan bahan kimia berbahaya jadi selamat dan terjaga kebersihannya untuk kegunaan luar bagi kanak-kanak

Vitamin E membantu meningkatkan kesuburan bagi lelaki dan perempuan. Jadi tidak merbahaya walaupun digunakan dibahagian intim.Tidak seperti bedak yang mana habuk bedak yang melekat di kawasan vagina boleh menyebabkan risiko kanser

Vitamin E boleh disapu terus pada luka dan tidak memedihkan 


Moga dapat membantu la adik kita yang ruam tu ye..ammar arif pun aritu dia kena juga tau ruam lampin. ummi pun bingung juga masa tu..pastu baca-baca pasal herbal blend ni..terus la sapu..dia jerit sket je. Alhamdulillah esoknya da baik da ruam dia..lepas tu jarang-jarang dah dia kena ruam tau..

Kadang-kadang saya saje je sapu kat perut, kat kaki dia sebagai lotion kan..apepun moga anak-anak kita sama-sama dapat membesar dengan sihat dan gembira ya :D

Boleh la dapatkan Herbal Blend dan Vitamin E dengan SID yang terdekat. Kalau nak terus dengan saya pun boleh..:D

Ok lah..daa.jom nak bagi ammar n walid dia makan ni..ehe..~~


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.