Skip to main content

5 Tip Sihat dan Cergas di Pagi Hari

Assalamualaikum~

Happy Monday..haa ade yang tak cukup tidur ke tu..tengok bola Malaysia lawan Vietnam semalam ye..apepun keputusan sama-sama kita doakan Malaysia dapat buat yang terbaik ye. wah bila masa UAA peminat bola ni..xde la minat just follow the flow..jgn kata tak ambil tahu lagipun siapa nak sokong kalau bukan kita rakyat Malaysia..go malaysia go...ammar arif pun sokong okeh~~

Tengok macam faham kan..hee
Ha senyum pun..bgus la gitu..baru la ceria sket hari isnin..nah baca ni --->

Tak cukup lagi...meh buat nih pulak ye...takpe buat sikit2 yang pasti hari ni mesti lebih baik dari semalam okeh...em ni dia tips segar di pagi hari..check it out~~



1) Segarkan Diri
Jom kita segarkan diri..kalau dapat cube la mandi sebelum subuh..paling kurang nk subuh tu mandi la terus.insyallah segar la kita seharian :)

2) Subuh Sunat dan Fardhu
Jangan tinggal solat Subuh bagi yang boleh melaksanakannya. Dan lebih elok jika didahului dengan solat sunat 2 rakaat sebelum subuh dan sambung dengan bacaan Ma’thurat atau al-Quran selepas solat subuh. Jika pernah tinggal solat subuh, bolehlah qadho solat subuh di waktu ini.

3) Senaman 
Buatlah senaman yang ringan dalam rumah, kalau rajin, berjoging di luar rumah. Jalan kaki juga dikira senaman. ha boleh cube parking kereta jauh sket..naik tangga pun boleh..

4)  Selawat
Senaman sambil berselawat, bukan saja hilang mengantuk tapi memang rasa amat segar. Mungkin salah satu sebabnya ialah kerana bila sekali kita berselawat, 10 kali ALLAH bagi salam sejahtera kepada kita,sebabtu kita rasa segar.

5) Solat Dhuha
Bila kita tengok jam dah nak dekat waktu Dhuha sekitar jam 8 pagi, kita pun akan rasa sayang nak tidur sebab nak buat Solat Dhuha. Ini secara tak langsung menjadi motivasi untuk terus produktif tak kira di mana kita, di rumah atau di pejabat.

Antara tips tambahan yang biasa saya amalkan ialah, saya sentiasa cuba untuk tidur semasa waktu Qailulah (sekitar jam 12.30 sehingga sebelum Zohor). So ini memberi motivasi untuk saya jangan tidur sebelum waktu Qailulah sebab Qailulah ni sangat banyak manfaatnya untuk kesihatan dan untuk memudahkan kita melakukan ibadah qiyamullail.

Credit

Insyallah mudah-mudahan kita semua dapat jadi lebih baik ye...

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.