Skip to main content

31 Makanan yang kaya dengan Antioksida Untuk Sihat dan Tampil Lebih Muda

Apakah antioksidan? 

Jawapan paling mudah ialah antioksidan vitamin dan mineral yang didapati dalam makanan yang berfungsi untuk melawan penyakit. 

Antioksidan membantu mencegah kerosakan radikal bebas yang dikaitkan dengan kanser. Ia juga membantu melambatkan proses penuaan (anti penuaan). Selain itu juga, antioksidan membantu mengurangkan risiko penyakit jantung dan berkaitan saraf seperti Stroke, Penyakit Alzheimer's, migraine, penyakit Parkinson dan banyak lagi.

Banyak kajian menunjukkan bahawa antioksidan dapat meningkatkan imuniti terhadap demam dan selsema serta mengurangkan alergi, asthma, arthritis. Antioksidan akan mengurangkan simptom pra haid, meningkatkan daya ingatan dan tumpuan serta membantu tidur yang lebih berkualiti.

Wah da berfakta-fakta pula UAA malam ni kan..(^_^)

Point dia kan yang saya nak kongsi ni kan...nampak tak betapa pentingnya antioksidan ni...sebenarnya, kita boleh dapat sumber antioksidan ni dari makanan harian kita tapi cukup ke? Sebab sebenarnya kita memerlukan lebih dari jumlah antioksidan yang kita perolehi hanya dari diet harian.  Contohnya, perokok memerlukan 2 atau 3 kali ganda Vitamin C untuk mendapatkan paras darah berantioksidan yang sama seperti orang yang tidak merokok!

Ok takpe meh kita tengok dulu ye..check it out~~

31 Makanan yang kaya dengan Antioksida

1. Brokoli
2. Apricots

3. Raspberries

4. Cherries

5. Watermelon

6. Artichokes

7. Oranges

8. Spinach

9. Cranberries

10. Kidney Beans

11. Blackberries

12. Strawberries


13. Lentils

14. Corn

15. Grapefruit

16. Pecans

17. Peaches

18. Prunes

19. Kale

20. Bell Peppers

21. Oats

22. Apples

23. Soybeans

24. Asparagus

25. Alfalfa Sprouts

26. Brussels Sprouts

27. Carrots

28. Watercress

29. Blueberries

30. Cantaloupe

31. Tomatoes

 Credit: bembu.com

Wah ada banyak kan...jadi sila lah makan sayur dan buah-buahan ni ye tapi soalannye, ada makan tak ye? Sebab tu la kita perlukan suplemen untuk menampung apa yang tak cukup tu kan..nama pun suplemen kan, bantu tambah apa yang kurang dalam badan kita.

Dalam Shaklee kita ada VIVIX, Collagen Powder dan juga Set Antioksida (Carotamax, Vitamin E dan Vitamin C). kalau nak tahu lanjut boleh hubungi saya terus okeh :)


Ok lah..jom kita sihat dan seterusnya cantik dalam dan cantik luaran insyallah~~


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.