Skip to main content

16 Kesan Penyembuhan dan Petandanya Untuk Rujukan

Ada customer saya yang cakap begini, " vitamin ni tak sesuai lah dengan badan saya. saya makan ni jadi pening kepala dan muntah-muntah,"

Ha nak tahu tak tu sebenarnya petanda yang baik? 
Biar betul UAA ni kan..hee..meh saya nak beritahu itulah kita panggil healing crisis

Apakah itu healing crisis? Atau dalam Bahasa Melayu Krisis Penyembuhan?

Ia berlaku apabila kita mengambil vitamin dari sumber semulajadi yang bertindak mengeluarkan toksin dan merawat kerosakan pada sel dan sistem dalam badan kita. Proses ini membuatkan seseorang itu berasa ‘tak sedap badan’ dan mungkin demam atau mengalami sakit pinggang atau sakit kepala yang teruk.

Ini adalah tindakbalas biasa bila badan kita nak mengeluarkan toksin.

Kenapa ia tidak berlaku bila kita makan ubat (makan ubat, terus sembuh), atau vitamin sintetik? Nah, analoginya seperti di bawah..

Bayangkan kereta kita mengalami masalah calar atau kemek, dan kita perlu mengecat kembali tempat yang calar itu. Pengambilan ubat seumpama kita sapu cat terus ke atas tempat calar tu. Kereta kita tak nampak calar, tapi ia nampak tak rata sebab kita cuma ‘tampal’ cat ke atasnya.

Berbeza dengan pengambilan suplemen, ia umpama kita kikis keluar cat yang rosak tu, dan mengecatnya kembali. Semasa proses mengikis cat, kereta kita nampak buruk, bertompok-tompok. Lepas tu bial dicat baru, kereta kita cantik kembali.


Itu petanda badan kita mengalami tindak balas dengan suplemen yang kita ambil tu dan dalam proses untuk sembuh :) jadi bertahan sikit ye sayang-sayangku~~

Ni saya senaraikan lagi 16 Kesan Penyembuhan dan Petandanya untuk Rujukan ye~

Kesan Penyembuhan #1: Sakit Kepala Yang Melampau 
Penyebab/Petanda: Badan mempunyai tekanan darah tinggi, Berlaku proses Menyahtoksin  

Kesan Penyembuhan #2: Demam 
Penyebab/Petanda: Sedang berlaku proses meningkatkan metabolisme, Meransang fungsi imunisasi badan  

Kesan Penyembuhan #3: Cirit-Birit, Najis Berbau, Kencing Berbau 
Penyebab/Petanda: Petanda bagi menyahtoksin, Proses menghimpunkan bahan buangan dan sisa-sisa dalam usus besar  

Kesan Penyembuhan #4: Kembung Perut 
Penyebab/Petanda: Sistem Penghadaman yang lemah 

Kesan Penyembuhan #5: Ruam, Kulit Gatal, Kelemumur, Keluar Lendir 
Penyebab/Petanda: Fungsi Hati yang lemah, Usus besar yang tidak sihat  

Kesan Penyembuhan #6: Penghasilan Lendir seperti selsema dan kahak 
Penyebab/Petanda: Fungsi paru-paru yang lemah, keluar kahak juga adalah petanda untuk menyahtoksin  

Kesan Penyembuhan #7: Pendarahan Hidung 
Penyebab/Petanda: Mungkin Tanda kekurangan darah  

Kesan Penyembuhan #8: Rasa sakit pada otot dan sendi 
Penyebab/Petanda: Badan berasid, toksin terkumpul di bahagian yang sakit.  

Kesan Penyembuhan #9: Peningkatan Rasa Sakit Pada Badan yang bermasalah 
Penyebab/Petanda: Mempercepat proses penyembuhan  

Kesan Penyembuhan #10: Tidur yang Bermasalah atau Terlalu Aktif 
Penyebab/Petanda: Sistem Saraf yang lemah  

Kesan Penyembuhan #11: Kitaran Haid yang Tidak Menentu, Kegatalan pada alat sulit, Keputihan yang banyak 
Penyebab/Petanda: Ketidakstabilan Hormon, Proses Membetulkan semula Kitaran Hormon  

Kesan Penyembuhan #12: Pendarahan Ketika Membuang Air
Penyebab/Petanda: Kemungkinan ada Buasir  

Kesan Penyembuhan #13: Pening, Lapar 
Penyebab/Petanda: Tekanan Darah Rendah, Anemia (kurang darah merah)  

Kesan Penyembuhan #14: Loya, Sembelit, Tersedu 
Penyebab/Petanda: Sistem Penghadaman yang Lemah, Masalah pada hati  



Kesan Penyembuhan #15: Edema (bahagian badan membengkak) 
Penyebab/Petanda: Masalah Buah Pinggang  

Kesan Penyembuhan #16: Lesu , Mengantuk 
Penyebab/Petanda: Badan Berasid, Fungsi Hati yang Lemah, Terlalu Penat, Perlu banyak berehat


Jadi, apa yang boleh kita buat? Soalan yang selalu ditanya lagi..

"Berapa lama nak tunggu sihat ni..nak pulih dari healing crisis ni?"

Ia bergantung pada badan kita...ada orang sekejap je dah hilang ada yang lama bergantung pada badan dan masalah yang kita hadapi ye.


Tak tahu suplemen apa yang sesuai? Meh saya tolong ye :)


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.