Skip to main content

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...

Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 

Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.


Bila sebut kalsium je mesti kita ingat susu je kan..padahal banyak lagi sumber kalsium yang boleh kita ambil seperti dari sayur-sayuran, ikan dan juga kacang-kacang.

Salah satu tips bagi membanyakkan susu juga adalah mengambil makanan yang kaya dengan kalsium dan juga supplement kalsium sebagai pelengkap keperluan kalsium bagi ibu menyusu iaitu 1,200gm setiap hari.  

Kalau nak mudah ambil je pil kalsium..untuk pastikan kita dapat bekalan yang cukup setiap hari. :D
Dan sudah semestinya saya mencadangkan OSTEMATRIX

Apa istimewanya kalsium (Ostematrix) Shaklee?

1. Adanya tambahan Vitamin D.

Kenapa perlu tambahan Vitamin D? Ini kerana ia membantu kalsium disebarkan dari sistem penghadaman ke seluruh darah dan tulang.

2. Terdapatnya kombinasi kalsium karbonat dan kalsium citrat. Penting kerana ianya sesuai diambil semasa perut kosong ataupun selepas makan.

Ostematrix Shaklee menyediakan 1000 mg kalsium bersamaan 250mg kalsium dalam setiap kapsul. 

Ada ketikanya penghasilan susu berkurangan ketika kita didatangi haid, demam dan sebagainya. Tapi janganlah kalau susu kurang, ibu pun kurang mengepam.. Tambahkan sesi mengepam, jika boleh buat power pumping.


16 Kebaikkan OSTEMATRIX untuk ibu menyusu: 


- Bayi anda mudah lawas 
- Anda juga mudah lawas 
- Gigi semakin kuat dan tidak berdarah 
- Tiada masalah sakit tulang belakang 
- Memperbaiki masalah gastrik (ibu yang baru melahirkan selalu kesuntukan masa untuk makan) 
- Membantu mengawal berat badan (mengurangkan rasa lapar akibat kekurangan glikogen) 
- Menyediakan kalsium yang bermutu tinggi kepada anak 
- Tiada lagi masalah kaki kejang 
- Bantu perbanyakkan susu ibu 
- Seimbangkan paras kalsium semasa haid 
- Mencegah osteoporosis 
- Mengurangkan PMS 
- Alternatif bagi ibu yang tak suka/tak boleh ambil susu laktosa 
- Mengawal tekanan darah 
- Menguatkan daya ingatan 
- Meningkatkan kesihatan tubuh 

Credit

Jadi apa lagi..jom jom dapatkan ostematrix dari SID anda yang terdekat atau pun hubungi je saya terus..COD area bandar tun hussein onn, taman bukit segar, cheras perdana dan berdekatan. okeh..selamat berpantang dan happy breasfeeding ye :D

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…