Skip to main content

10 Syarat Anda Tak Perlukan Suplemen

Assalamualaikum~~

Hari ni nak share tentang suplemen. saya pun camtu jugak sebelum ni. malas la kan.susah2 je nak ambil makanan tambahan semua ni. Bukan dah cukup ke makanan yang kita makan setiap har ni. Dulu2 ingat semua ni untuk orang sakit je.tak pun orang pregnant or pantang ke..haha jahil nye daku tapi kini mata ku sudah 'celik' insyaallah.

Ubat prescribe only by Doctors. Suplemen ni makanan tambahan. 


Soalnya..perlu ke lagi makanan tambahan ni? 

"I ni tak disiplin. Aku ni tak compliance..Nak hidup secara semulajadi jer tak nak berharap" 
macam2 lagi alasannye ye.hee~~


Ok lah..tak perlu ye ambil kalau begitu.tiada paksaan :)

ye betul ni tak perlu tapi kena penuhi syarat bawah ni.Boleh tak? Ada Berani?



1. Setiap kali makan pastikan ianya mengikut ‘Food Plate’ ini. Semuanya mengikut seperti yang disarankan. Tak mau lebih lebih, semuanya ala kadar.


2. Makan Ikut Sunnah Nabi Muhammad SAW. Kalau aturan ini terganggu pasti mendatangkan masalah pada perut. Banyak penyakit adalah datang dari perut.


3. Sentiasa ambil makanan yang segar, tanpa pengawet dan tanpa perasa makanan (MSG)

segar dari ladang~
4. Sentiasa memilih makanan yang organik bukan makanan GMO (Terubahsuai Secara Genetik)
5. Anda boleh bernafas dalam udara yang bersih, segar dan menyamankan. Tiada pencemaran udara yang boleh merosakkan sistem tubuh badan kita.

segala-galanya bersih, nyaman dan segar tanpa pencemaran
6. Kita hanya minum air yang bersih setiap hari. Kalau boleh mandi dengan air yang bersih, basuh pinggan dengan air bersih dan mandikan anak juga dengan air yang bersih.


7. Bila buat pemeriksaan kesihatan, semuanya ok Alhamdulillah.

paras gula, tekanan darah, kolestrol semua okeh..sihat semua alhamdulillah~
8. Sudah pasti anda bukan perokok kerana asap rokok boleh menambah toksin dalam badan dan buat badan cepat tua …… nampak tua !!!!

katakan TAK NAK~~
9. Anda bukan penggemar Nasi Kandar !!! Nasi Beriani !!! Nasi Minyak !!!

berapa kalori dah ni..huu cer kira cer kira~~
10. Anda bukan perokok dan anda tidak makan banyak. Ini paling parah sekali he he he


makan makan dan makan lagi..pehhh
Jadi saya harap sedikit perkongsian saya pada hari ini dapat membuka minda anda terhadap pengambilan supplement iaitu makanan tambahan.

Yang nyata ianya bukannya ubat untuk mengubati. Namun kuasanya boleh mengembalikan tubuh anda pada keadaan yang sepatutnya dan mengurangkan risiko kesakitan yang dialami.

Jadi apakah syarat anda sebenarnya perlukan SUPPLEMENT?


Dapatkan cadangan suplemen terus dari saya,


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.