Skip to main content

Sarapan dengan Protein Non GMO

Semua orang tahu kepentingan sarapan tapi berapa ramai yang menitikberatkannya? 

Jangan ambil mudah dan skip sarapan sebab dengan sarapan boleh kurangkan berat badan dan juga cantik! 

Dah Breakfast ke?
Caranya mudah iaitu sarapan lah dengan sumber protein tinggi. 

Protein adalah blok pembinaan sel-sel di seluruh badan. Ia adalah diperlukan untuk kulit yang sihat, kuku, otot, tulang rawan dan darah. Protein membantu membina dan membaiki tisu badan, dan ia digunakan untuk menghasilkan hormon dan enzim. 

Apabila kita mengambil protein untuk sarapan pagi, kita akan berasa lebih bertenaga dan bersedia untuk menharungi hari baru. Kita juga lebih cenderung untuk berasa kenyang lebih lama, yang boleh membawa kepada tabiat makan yang sihat dan kekurangan berat badan. 

Bila sebut protein, sudah tentu dalam fikiran tu akan terbayang telur, susu, tempe, tauhu dan pelbagai lagi. Sumber protein ni juga tinggi dengan sumber kolestrol, lemak dan sebagainya. 


Jadi macam mana nak pilih sumber protein yang berkualiti tinggi? 
"Protein yang berkualiti adalah protein yang mengandungi kesemua (atau hampir semua) asid amino yang tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia, tetapi amat penting untuk kemandirian manusia – kelompok asid amino ini dikenali sebagai Essential Amino Acids (EAA). EAA tidak dapat dihasilkan oleh badan manusia, dan oleh yang demikian ia harus diperolehi sepenuhnya menerusi diet." - kevinzahri.com
Apa ciri nak pilih sumber protein?  

Mestilah yang mengandungi 9 jenis asid amino perlu
Asid amino ada 22 jenis di mana 9 jenis asid amino diperlukan oleh tubuh badan kita manakala 13 jenis asid amino tak perlu. Bukannya bermaksud badan tak perlu 13 jenis asid amino tu tapi yang 13 jenis ni, tubuh badan boleh hasilkannya sendiri. 

Badan kita tak mampu hasilkan sendiri 9 jenis asid amino tu padahal tubuh kita sangat-sangat perlukan asid amino untuk regulate proses metabolisma dan penting untuk kesihatan badan. 

Selain tu, asid amino adalah sumber tenaga dan dapat membentuk tisu2 badan, organ, otot, kulit dan rambut. Kalau badan kita tak cukup asid amino, badan kita akan ambil dari sumber protien yang ada dalam badan dan ini bole menyebabkan kerosakan otot dan tisu-tisu lain. 

Sebab tu pentingnya ada asid amino dalam protien kita. Kalau asid amino tak ada, tak guna jugak kita minum protien. Sama lah macam kita tak consume apa-apa. 

Sumber protein terbaik mestilah daripada ESP iaitu protein jenama Shaklee. 


ESP ni tak mengandungi flavor. Bukan sebab Shaklee kedekut untuk nak tambah perasa-perasa lain tapi sebab nak mengekalkan keaslian soya, ketulenan soya tu. 

Keistimewaan ESP Shaklee adalah Merupakan sumber protein soya terbaik 

Rendah Indeks Glisemik berbanding karbohidrat yang bermaksud pembebasan glucosa adalah secara perlahan-lahan ke dalam darah. Jadi orang yang ada penyakit diabetis digalakkan mengambil ESP ni supaya dapat sumber tenaga tanpa efeks gula di dalam darah   

ESP ni mengandungi hampir 0 % lemak, 0 % kolestrol. Jadi ESP sangatlah bagus diambil untuk kesihatan jantung yang mana ianya akan mengantikan pengambilan sesetengah protein yang tinggi lemak & kolestrol yang diproses  

Dalam ESP, mengandungi 500mg kalsium yang mana dah merangkumi 50% keperluan harian. Protien dari soya jugak memberikan kesihatan tulang yang lebih lama berbanding protien dari haiwan dan, sebenarnya, kalsium intake adalah sebahagian saje darinya. Kalau kita dapatkan protien dari haiwan, which is mengandungi banyak asid sulfur amino, ini boleh menyebabkan kalsium hilang bersama2 urine. Bberbeza dengan ESP yang mengandungi kurang asid sulfur amino, ia dapat mengurangkan kehilangkan kalsium dalam urine dan mengekalkan kalsium dalam skeleton. Jadinya, 500mg kalsium dalam ESP dah cukup untuk membantu tulang sihat dalam jangka masa yang panjang jika kita mengamalkan ESP. 

Selain tu, kalsium di dalam ESP boleh meneutral asid phytic. Di dalam kacang soya terdapat asid phytic, asid ni boleh menghalang penyerapan zat dan mineral di dalam usus. Jadi dengan tambahan sedikit kalsium di dalam ESP boleh meneutralkan kembali dan disebabkan itu ESP selamat diminum berbanding produk soya yg lain. 

Menyediakan tenaga berkekalan dan membantu menahan rasa lapar kerana bekalan sumber tenaga yang konsisten 

Menyediakan 14 gram protein soya Non-GMO berkualiti tinggi dengan semua asid amino yang tubuh kita perlukan bagi proses sintesis protein termasuk 9 asid amino penting 

Berbanding protein daripada sumber daging, telur dan tenusu, ESP adalah rendah lemak dan bebas laktosa dan kolesterol 


Mengandungi lima vitamin B penting Mengandungi soya isoflavones. 

Isoflavones ni adalah komponen semujadi yang dapat seimbangkan hormon seks wanita dan lelaki serta memberikan kesihatan jangka panjang. Study menunjukkan sebenarnya soy isoflavones ni dapat mengurangkan risiko breast cancer, prostat dan lain2. Shanghai Breast Canser Survival Study pulak menunjukkan, populasi di Asia kurang risiko mendapat breast cancer apabila mengamalkan soy isoflavones. 

ESP - hanya soya yang dibasuh dengan air sahaja dapat mengekalkan kandungan isoflavone. Kalau kaedah pemprosesan berasaskan alcohol akan menyebabkan isoflavone termusnah. 

Dan yang paling penting soya yg digunakan oleh Shaklee tidak diubah suai secara genetik iaitu Non-GMO (genetically modified organism). Protein soya Non-GMO ini dihasilkan di bawah satu program yang digelar Identity Preservation Program (IPP), di mana kacang soya dipantau dan dijaga dengan teliti dari proses menanam hinggalah saat pemprosesannya. Program ini memastikan kacang soya bebas daripada pendedahan perubahan genetik. Daripada benih sehingga penyimpanannya, Shaklee menitikberatkan penggunaan ramuan-ramuan yang semulajadi dan berkualiti.


Jadi, jangan lupa breakfast tau..pilih breakfast yg BETUL :)


atau untuk harga JIMAT boleh hubungi saya terus,



Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.