Skip to main content

Nasi Ayam Hainan yang mudah

Ni cerita semalam tapi baru nak cerita hari ni..hee..rasa teringin beno nak makan nasi ayam ni ha..ingat dah mak mertua pernah buat nasi ayam tapi macam samar2 je. Jadi google la jugak kan..haish menantu la menantu..:p

Ada banyak sangat resepi rupanya. so saya cari resepi yang mirip dgn nasi ayam yang mak mertua ajar lah. basic dia nasi tu kena goreng dlu dengan butter n bawang putih merah baru lah wangi gitu.sedap pulak sambil tulis ni.padahal baru makan kan..hihi..

ihsan en google
Saya dah cuba dah resepi nih tapi tak sempat nak ambil gambar la.huu xpe la next time saya upload ye. suka nak share kat sini sebab nanti senang sendiri nak cari balik resepi ni :D Sambil tu boleh la orang lain nak cuba jugak kan..kan kan..sharing is caring...


Nasi Ayam Hainan
Resepi : Zalinah 
Dicuba: Ummi Ammar Arif

Bahan-bahan untuk sup:
1 ekor ayam dibersihkan - potong 4
Air secukupnya untuk membuat sup
1 in halia - dihiris
4 biji bawang putih - diketuk
1 kiub pati ayam
Bawang goreng
Daun sup & daun bawang
Garam secukupnya

Cara-cara:
Semua bahan disatukan. Masak hingga mendidih dan ayam masak.
Angkat ayam dan ketepikan.

Untuk nasi:
4 cawan beras - dibersihkan dan tos
5 3/4 cawan sup ayam
1 inci halia - dihiris
3 ulas bawang putih - diketuk
2 helai daun pandan
1 sudu besar mentega
1 sudu besar minyak
Garam secukupnya

Cara-cara:
Panaskan minyak dan mentega. Masukkan bawang putih, halia dan daun pandan.
Masukkan beras dan gaul rata.
Tuang air rebusan ayam tadi kedalam periuk nasi.
Tanak hingga nasi masak.

Bahan sos cili :
10 biji cili merah dibuang biji
1 in halia
3 ulas bawang putih
2 camca besar jus limau nipis
1/2 botol sos cili Thai
Sedikit air

- Satukan semua bahan kemudian dikisar halus.
Masukkan kedalam periuk dan masak hingga mendidih

Bahan untuk sos kicap :
2 sudu besar sos tiram
2 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tomato
3 sudu besar kicap manis
5 sudu besar air rebusan ayam
1 sudu besar gula

- Satukan semua bahan dan masak hingga mendidih

Bahan sampingan:
Sayur salad, timun & tomato

Ni UAA tambah sket, ayam yang direbus tu saya perap kejap dgn sos tiram, kicap dan minyak bijan then goreng. ni option lah..dah tak berapa ayam hainan lah..hee..


Siapp..selamat mencuba~~

Jom Sihat Cantik Semulajadi, 
~Aisyah~ 
017-3468802 
FB: Radin Siti Aisyah
Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.