Skip to main content

Kenapa Kalsium Penting?

Ok hari ni nak cerita tentang kalsium..semua orang pun perlu kalsium.bila sebut kalsium je mesti ingat susu kan.padahal banyak lagi sumber kalsium. Apapun yg kita pilih pastikan ia mencukupi untuk keperluan harian kita ya.

Antara sumber kalsium
Keperluan Kalsium Manusia

- Bayi < 6 bulan = 400mg/hari
- Bayi 6 bulan – 3 tahun = 600mg/hari
- Usia 3 – 10 tahun = 800mg/ hari
- Usia 10 – 13 tahun = 1000 mg/hari
- Usia 13 – 16 tahun = 1200 mg/hari
- Pekerja Keras = 1000mg/hari
- Ibu hamil dan menyusui = 1200mg/hari
- Orang tua dan wanita menopause = 1200mg/hari

Sumber: National Academy of Sciences Institute of Medicine in August 1997 (www.calcium.com).

Apa itu Kalsium?

Kalsium adalah mineral yang sangat penting bagi tubuh kita. Kalsium memegang peranan penting untuk keseimbangan tubuh dan kesihatan. Sebagian orang berpendapat bahawa kalsium hanya diperlukan oleh tulang. Tetapi pendapat tersebut SALAH BESAR!

Memang 99% kalsium berada di jaringan keras tubuh kita, seperti di tulang atau gigi, sedangkan 1% sisanya bersirkulasi dalam darah dan ini sangat penting dalam kehidupan dan kesehatan (www.calciuminfo.com).

Kalsium diperlukan dalam proses metabolisme tubuh, transmisi saraf, pengaturan detak jantung, kontraksi otot, membantu pembentukan energi, membantu proses kehamilan, mempercepat pembekuan darah, mengaktifkan system pertahanan tubuh, dan lainnya.

 Setelah umur 20 tahun, tubuh manusia akan mulai mengalami kekurangan kalsium sebanyak 1% per tahun. Dan setelah umur 50 tahun, jumlah kandungan kalsium dalam tubuh akan menyusut sebanyak 30%. Kehilangan akan mencapai 50% ketika mencapai umur 70 tahun dan seterusnya mengalami masalah kekurangan kalsium.

Gejala awal kekurangan kalsium?

seperti : lesu, banyak keringat, gelisah, sesak nafas, menurunnya daya tahan tubuh, kurang nafsu makan, sembelit, berak-berak, insomnia (susah tidur), kram, dan sebagainya.



Tekan link atas ni eh :D

Jadikan,bagaimana nak pastikan kalsium yang kita ambil ni ckup..selain dari makan minum sumber kalsium ni..meh saya tolong...

CARA MUDAH PENUHI KEPERLUAN KALSIUM :)

-----> Ostematrix !!


Mudah kan...telan je pil kalsium Shaklee ni..insyaallah cukup tu.


                                                 

Jom Sihat Cantik, nak dapatkan ostematrix ni?

~Ummi Ammar Arif~



Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.