Skip to main content

Tip turunkan berat badan dengan SIHAT dan SEMULAJADI

Pertama sekali perlu di ingat bahawa menurunkan berat badan tidak hanya cukup sekedar bermodalkan niat.

Perlu ada tekad dan semangat yang kuat ya..


1) Mulakan dengan target yang masuk akal

Tetapkan target di awal program. Tidak usah terburu-buru. Jika berjaya turun berat badan sebanyak 0.5 kg satu minggu adalah sangat ideal. Jika terlalu drastik,dibimbangi akan memudaratkan kesihatan.

Untuk motivasi tambahan, keluarkan dari almari dan digantung pakaian lama (ketika slim)yang tidak boleh diguna lagi atas sebab kegemukan. Secara saikologi menjadi penguat semangat dan membantu mencapai target yang di inginkan.

2) Tidak perlu terlalu ekstrim

Tubuh yang sihat memerlukan 1,200-1,500 kalori setiap hari supaya tubuh tetap kekal sehat. Mengurangkan kalori sehingga 600 - 800 kalori setiap hari hanya akan memperlambat proses metabolisma tubuh.

Jika metabolisma berfungsi lambat, kesempatan untuk lemak ditimbunkan di dalam tubuh semakin besar. Akhirnya bukan menjadi bertambah kurus, malahan mengundang penyakit yang lain pula 

3)Percepatkan waktu sarapan pagi 

Jangan sesekali meninggalkan sarapan pagi. Kajian yang dibuat di Amerika, 4.000 orang Amerika dewasa yang bejaya menurunkan berat badannya sebanyak 15 kg dalam setahun adalah mereka yang bersarapan pagi.

Malahan mempercepatkan sarapan pada awal pagi,umpamanya pukul 7 amat digalakkan supaya proses pembakaran tenaga dimulakan lebih awal. 

4) Pilihan makanan untuk sarapan pagi 
Mulakan hari dengan sarapan 300-400 kalori, tetapi bukan dengan makanan yang berlemak tinggi.

Pilihlah sekeping roti gandum bakar,1 butir telur, ditambah 1 mangkuk salad atau, 100 gram nasi dengan 1 potong ikan ditambah 1 mangkuk sayur seperti yang dicadangkan oleh ramai pakar nutrisi.

5) Kunyah makanan sebanyak 36 kali
Amalkan mengunyah makanan sebanyak 36 kali,jika kurang dari 36 kali, cubalah cukupkan. Semakin lama mengunyah, makanan akan lebih mudah dicerna, dan akan lebih mudah merasa kenyang.

6) Perbanyak minum air putih

Menurut pakar meminum air putih 1.5 liter atau 8 – 10 gelas sehari hari boleh membantu menurunkan berat badan sebanyak 2.5 kg. 

7)Lakukan gerakan atau bersenam 

Bersenam selama 60-90 minit, 3-4 kali seminggu wajib dilakukan. Berlari lari anak atau ber jalan kaki berselang-seli setiap 3 minit amat efektif untuk membakar lemak.

Jika tidak berkesempatan, berjalan kaki sahaja keliling rumah atau ruangan pejabat selama 5 minit setiap satu jam akan membantu membakar sekurang-kurangnya 200-300 kalori.

8) Lebihkan makanan berserat

Serat juga mempunyai peranan yang besar dalam menyerap lemak. Semakin banyak serat yang masuk kedalam tubuh semakin cepat membesar disebabkan serat bersifat menyerap air. Orang dewasa perlu sekurang-kurangnya 21 gram serat setiap hari.

9) Memakan buah-buahan sahaja tidak mencukupi

Memakan buah-buahan atau sayuran sahaja tidak mencukupi dan ianya hanya akan mebuatkan mudah lapar. Cuba tambahkan 15%-20% protein di setiap menu makanan untuk meningkatkan metabolisma disebabkan sistem pencernaan memerlukan tenaga untuk melakukan proses metabolism.

sumber

Bagaimana Shaklee membantu?


Penting untuk fahamkan konsep dalam menurunkan berat badan ni. Saya tak galakkan anda beli set ni kalau anda tak buat step yang saya ajar diatas ni ye sebab kalau anda makan la apa jua jenis suplemen pun tapi tak jaga makan..tak bersenam.serius cakap..memang sia-sia lah usaha anda!

BELIEVE ME!!

Ok2..emosi pulak kan..ha bukan apa..sebab ramai cakap produk ni tak bagus..produk tu tak bagus tapi sebenarnya diri yang salah kan..huu..ok lah camni..tenang tenang..

Untuk cadangan dan pilihan boleh KLIK link ni..


 Baca dan baca lagi banyak ye..tambah ILMU didada gitu..hee...


 Untuk cadangan dan khidmat nasihat PERCUMA dari saya,

~Aisyah~

 017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah 

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.