Skip to main content

Petua Atasi Resdung dari UAA

Saya bukan penghidap resdung alhamdulillah tetapi ramai saudara mara, sahabat taulan yang menghadapi masalah ini yang membuat saya rasa tertarik untuk SHARE topik resdung pada hari ni. Harapannya semua dapat manfaat dari perkongsian ini dan berusaha yang terbaik untuk SIHAT ye.

Yes secara SEMULAJADI. (^_^)

Sebelum tu kena la berkenalan dulu dgn encik resdung ni..hai hai hai...please go away Mr Sneezing..Mr Resdung..go away!!

Apa itu Resdung?
Resdung (sinusitis) adalah radang pada lapisan rongga hidung iaitu frontal sinus, sphenoid sinus, ethmoid sinus, septum dan maxillary sinus.


Tanda-tanda Seseorang Itu Menghidap Resdung
 ✎ Hidung selalu tersumbat
Lendir dari hidung dan tekak
Sakit atau rasa berat pada muka terutama kawasan di antara mata
Sakit tekak yang berpanjangan dan berulang
Demam atau rasa tak sihat berpanjangan
Gatal hidung, kerap bersin dan sebagainya

Bagaimana Resdung Terjadi?
Mukosa mengeluarkan hingus dalam keadaan biasa (fisiologikal) dan hingus ini mengalir keluar dari sinus melalui lubang kecil yang dinamakan 'ostium' ke dalam rongga hidung. Apabila 'ostium' tersumbat, hingus terkumpul dalam sinus dan keadaan ini mengundang kehadiran kuman yang akhirnya boleh membawa kepada terjadinya resdung.

Resdung boleh disebabkan virus, bakteria atau kulat (fungus).Semakin banyak kes resdung kulat dijumpai, baik pada pesakit biasa atau mereka yang ada kompromi imuniti (ralat sistem pertahanan badan).

Ketika bernafas, setiap orang menghidu masuk ke dalam hidung berjuta spora fungus setiap hari. Bagaimanapun, spora ini tidak dapat membiak dalam hidung atau paru-paru yang segar dan sihat. Ini kerana mukosa hidung dilengkapi dengan sistem pertahanan tertentu untuk melawan fungus atau bakteria.

Apabila berlaku ralat dalam sistem imuniti setempat atau umum, spora fungus dapat membiak sehingga menyebabkan resdung kulat.

PETUA MENCEGAH RESDUNG
√ Elakkan daripada memelihara binatang berbulu di dalam rumah seperti kucing dan arnab
√ Elakkan daripada menggunakan cadar atau selimut yang diperbuat daripada bulu binatang
√ Selalu bersihkan karpet dengan menggunakan vacuum cleaner
√ Pakai penutup hidung semasa hendak membersihkan rumah
√ Banyakkan meminum air
√ Jagalah kebersihan muka
√ Elakkan memakan makanan yang mengundang pada alahan (contoh: makanan laut)

CADANGAN VITAMIN SHAKLEE UNTUK RESDUNG

Alfalfa Complex
Dapat bertindak mengurangkan keradangan akibat kesakitan resdung 
Kaya dengan sumber klorofil B-Complex
B6 yang terdapat dalam B-Complex, penting untuk pemuliharaan selaput lendir yang sihat dan membantu pengeluaran antibodi badan.
Membantu hati menghasilkan glikogen yang diperlukan oleh kulit untuk menyingkirkan sel-sel mati.
Memelihara sistem saraf dan sebagai anti-stress

Vitamin C Sustained Release
Bertindak sebagai anti-histamin tanpa kita perlu mengambil drug anti-histamine
Menstabilkan pengeluaran histamin dari badan
Meningkatkan fungsi T-Cell dan Macrophagel ( fungsi sistem pertahanan badan, sel darah putih) 
Meningkatkan penyembuhan tisu

TESTIMONI  

1. Hidung dah kurang gatal dan rasa bengkak tesumbat dah tiada. Ringan je bila bernafas.


2. alergic dengan seafood serta resdung pun reda. dah tak payah risau makan seafood :)

So dah tau..tips pun ada..silalah lah berusaha ye...bebaskan diri anda dari resdung..yess

https://www.shaklee2u.com.my/

ATAU SEBARANG PERTANYAAN HUBUNGI SAYA,

~Aisyah~
017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.