Skip to main content

Kisah Katak Yang Selesa

Pernah dengar x kisah si katak yg mati kena rebus. . 


Klau lum..meh nk citer... 

Katak.. klau kita didihkn air dan letak katak dlm air yg mendidih pasti katak tu terus melompat..so tak dpt masak katak dgn air yg didihkn dulu... 
So cuba tukar cara. 
Katak diletakkn dlm periuk air sejuk....
waaaa..katak kata selesanya air sejuk... sambil lipat kaki keatas.... nyehh nyehh...
Ok kitapun hidup kn api... Sikit2 air sudah semakin terasa panas.... 
Si katak kata...ohh air panas skit jer .. okey lagi..rilekss lahh brader.....  
menggerakkn tubuh utk myesuaikan diri dgn suhu yg semakin panas... 

Air makin panas..dan katak pun terus mengejas supaya tahan dgn panas....  
Dalam tak sedar.. Katak tu sudah dimasak dgn air yg panas yg capai takat didih.. matilh si katak itu akibat terlalu bijak mengejaskn diri mgikut kesesuaian panas tu sehingga tidak sedar diri direbus.. Kasihankan.... 

Tulah citer si katak yg juga byk nyedarkn saya.. 

Moral of the story dari kisah ni..
Kita ni...bila dikritik cepat sangat melompat/melatah (macam katak tu, msuk dlm air panas trus je melompat keluar) 
Kita rasa kita dah selesa..kononnye kita suka dengan cara kita dan keadaan sekeliling.padahal tengah diBAKAR secara perlahan!
bila diberi sedikit ujian, kita msih berasa selesa dgn cuba ejas keadaan tu ikut kesesuaian tanpa cuba untuk mengatasinya. 
Makin lama masalah menjadi semakin besar sedangkan kita masih lg leka dan akhirnya ianya memakan diri tanpa kita sedar. 

Allah..minta jauh la kan..
sama-sama kita berusaha untuk menjadi lebih baik ye..:)
 
♥ moralnya - kita jgn cepat melatah, cuba atasi ujian/masalah tanpa mngambil mudah ujian trsebut

Peace ,
~Aisyah~
Ummi Ammar Arif
 
Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.