Skip to main content

Isu Shaklee, Israel dan Boikot

Bismilahirrahmanirrahim. 

Assalamualaikum dan salam sejahtera. Semoga hari ini lebih baik dari semalam dan akan datang lebih baik dari hari ini.

Memandangkan ada ramai orang yang bertanya tentang pendapat dan pendirian saya mengenai isu Roger Barnett sebagai salah seorang BOD untuk persatuan kebajikan yang dikatakan menyumbang kepada Israel maka dengan ini ada yang memberi pendapat bahawa produk ini perlu diboikot.

Maka saya dengan ini menyatakan beberapa perkara yang kalian sendiri boleh pertimbangkan serta dalam pada masa yang sama lakukan solat istikharah untuk lebih yakin dengan pendirian kalian sendiri.

1. Shaklee adalah syarikat yang tidak menyumbang kepada Israel.
Ini adalah terang dan jelas kerana ia tidak disenaraikan dalam mana2 senarai syarikat yang menyumbang kepada Israel. Shaklee sendiri mengeluarkan statement untuk menjelaskan kedudukan syarikat.

2. Melihat dari sudut persendirian atau hak perseorangan.
Kita semua mempunyai hak untuk menyalurkan duit kepada agama kita. Bagi yang Islam, saya yakin zakat sedekah dan infaq diterapkan kepada semua ahli agar mendapat keberkatan dari rezeki Shaklee yang kita usahakan. Begitu juga dengan yang bukan Islam, wang kalian pastinya kalian salurkan kepada gereja dan badan2 pertubuhan yang lain. 

Maka Roger Barnett juga berhak menyalurkan kewangan beliau pada agama beliau. Shaklee bukan satu2nya bisnes beliau tetapi beliau mempunyai banyak bisnes yang lain juga. Sebagai seorang yang terlibat dengan bidang korporat mereka akan menyertai mana2 badan amal demi mengurangkan cukai yang perlu dibayar kepada kerajaan. Saya yakin bagi yang mendaftar Shaklee menggunakan nama syarikat akan membuat perkara yang sama.

3. Kamu dengan agamamu , aku dengan agamaku.
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.
Katakanlah: “Wahai orang-orang kafir, Aku tidak menyembah apa yang kamu sembah.
Dan kamu bukan penyembah Tuhan yang aku sembah.
Dan aku tidak pernah menjadi penyembah apa yang kamu sembah, dan kamu tidak pernah (pula) menjadi penyembah Tuhan yang aku sembah.
Untukmulah agamamu, dan untukkulah, agamaku”.
( Surah Al Kafirun )
Surah ini jelas menerangkan prinsip kita.

4. Pastikan ada ilmu untuk berhujah dan berlaku adil.
Andai ada yang mempunyai niat untuk memboikot, terlebih dahulu boikot la dengan ilmu. Roger Barnett bukanlah tersenarai dalam 10 lelaki terkaya di dunia dan Shaklee bukanlah syarikat terbesar dunia. Hanya kerana dia dilahirkan Yahudi dan membuat amal dalam agamanya, kita menepis kebaikan produk yang selama ini kita ambil? Maka di sini saya mahu bertanya siapakan pemilik Facebook dan Whatsapp?

Tidakkah dari bangsa orang yang sama? Adakah pasti dia tidak menyumbang untuk membuat amal pada agama beliau? Mengapa anda tidak usaha boikot fb dan whatsapp andai anda berniat nak boikot Shaklee?

Pernah dengan kisah Saidina Uthman bin Affan yang berurusniaga dengan Yahudi dan membeli sebuah perigi seterusnya mewakafkan kepada seluruh umat Islam di zamannya.
Ini kerana Sesungguhnya Hikmah itu adalah barang tercicir orang Mukmin. Barangsiapa yang meemuinya maka dia berhak ke atasnya.

5. Adakah anda menggunakan duit Shaklee untuk agama Islam?
[ Bagi SID ISLAM khususnya]
Dalam buku MMR sendiri ada menulis sebuah kisah di zaman sahabat yang mana kebunnya sentiasa subur kerana beliau menginfakkan 1/3 pendapatannya kepada jalan ALLAH. Maka pada saya mereka yang mengamalkannya dengan pendapatan perniagaan hasil Shaklee ini pasti tahu bahawa Roger juga boleh melakukannya untuk agamanya sebagai hak individu. 

Saya selalu tekankan dan sarankan agar setiap kita membayar zakat, infaq dan sedekah besar melalui duit Shaklee ini agar ia dapat membantu membangunkan ummah. Melalui bonus yang besar anda boleh menyumbang BESAR kepada Palestin dan Gaza.

Andai selama ini anda hanya membayar 2.5% zakat dan menggunakan nama syarikat untuk mengelak cukai .... pastinya anda melihat tindakan Roger Barnett itu sesuatu yang menjanggalkan untuk agama kerana anda sendiri tidak menggunakan 1/3 hasil untuk agama Islam.

6. Ia adalah strategi Pesaing
Saya melihat dari sudut persaingan, ia adalah salah satu usaha untuk menjatuhkan Shaklee. Ini kerana Shaklee bukanlah satu2nya bisnes Roger Barnett....mengapa Shaklee itu yang diperbesarkan mengapa tidak nama2 syarikat Roger Barnett yang lain? Tidak lain dan tidak bukan hanya untuk mewujudkan perasaan was-was kepada mereka yang goyah dan membuat orang terpedaya di sebalik nama syarikat Shaklee.

7. Lakukan solat istikharah.
Andai anda benar-benar mahu boikot semua produk US atau Yahudi atau apa juga yang pada pandangan anda benar, saya tiada hak untuk bersuara kecuali menyarankan lakukan solat istikharah. Saya juga berharap anda boikot secara menyeluruh. Bukan produk Shaklee sahaja.

Dalam sirah menjelaskan bahawa Rasullah saw sendiri berurusniaga dengan kaum Yahudi dan syarikat Shaklee tidak menyumbang kepada Israel .

Maka dengan ini anda tahu kedudukan kami serta prinsip peribadi kami.

SEPERTIMANA ADA YANG MENYATAKAN MEREKA TIDAK MAHU MENUTUP AKAUN FACEBBOK [ BOIKOT FB] KERANA MENGGUNAKAN FACEBOOK SEBAGAI SENJATA UNTUK MENENTANG, MAKA KAMI MENJADIKAN PENDAPATAN SHAKLEE KAMI UNTUK MENYUMBANG KEPADA AGAMA KAMI.

Sekian,
NORITA MOHD IDRIS
EUPHORIA FOUNDER
Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.