Skip to main content

5 makanan yang bantu banyakkan susu ibu

Mommies..mesti tengah tercari-cari apa yang dapat membantu penyusuan kan...meh kita tengok sikit apa makanan yang bantu kita...

Daun Alfalfa 
Tak salah kalau nak cuba daun alfalfa ni..baru original orang kata..daun ni tak de kat Malaysia rasanya.Kalau ada pun di pasaraya dijual dalam bentuk Alfalfa sprout. 
Dalam set penyusuan Shaklee ada tablet Alfalfa, 
lebih senang untuk ditelan atau dikunyah.------> KLIK SINI 

Halba/fenugreek 
Halba nih biasanya digunakan dalam masakan. Agak popular juga di kalangan ibu-ibu utk booster kan susu.

Kurma 
Kurma  ni bagus tau. elok la ambil lagi2 dalam bulan puasa ni..BACA NI LAGI.
Kurma ni bantu membekalkan kalori untuk ibu menyusu. Rendam kurma semalaman dalam air susu, dan blend esoknya bersama air susu. Sedap di minum sejuk 

Susu 
Susu mengandungi kalsium. Kalsium merupakan salah satu komponen utama dalam susu ibu. Shaklee turut menawarkan supplement calcium, iaitu Ostematrix untuk memastikan ibu menyusu betul –betul mendapat jumlah kalsium yang diperlukan untuk hasilkan susu 

Tempe 
Tempe mengandungi protein yang tinggi. Protein merupakan salah satu komponen utama dalam susu ibu. Bantu banyakkn susu ibu dan juga susu jadi banyak dan lemak berkrim.
 Shaklee turut menawarkan ESP sebagai sumber protein yang bebas lemak dan bebas kolesterol untuk bantu pekatkan susu dan merangsang penghasilan susu yang banyak...-----> KLIK SINI

Walau bagaimanapun, asas penyusuan seperti kerap perah/ pam susu tetap tak boleh ditinggalkan. Kalau asas penyusuan tak di buat, makan lah banyak mana pun supplement, susu tetap tak akan banyak. 

Happy Breastfeeding!

 
4 comments

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.