Skip to main content

Persediaan Ramadhan yang bakal tiba

Assalamualaikum...
wah diam tak diam tinggal lagi 10 hari je nak puasa kan.cepat betul masa berlalu kan.

Bagaimana persediaan??
Berpuasa itu ertinya menahan lapar dan dahaga dan perkara-perkara yang membatalkan puasa. 
Sama-samalah kita berusaha ye.
Tak mau lah dapat LAPAR DAHAGA je.

yang sebenarnya byk hikmah nya.
 "Perut ialah rumah penyakit dan puasa adalah raja segala ubat".

Para penyelidik ilmu perubatan telah membuktikan bahawa puasa dapat membuang toksik atau racun-racun dari badan dan meningkatkan sistem imunisasi tubuh dalam melawan penyakit serta meneyembuhkan penyakit yang membabitkan perut seterusnya dapat menajamkan minda kita. 

Dalm ilmu biologi, ketika perut dan usus melakukan proses pencernaan, otak tidak dapat berfungsi dengan baik. Ini kerana tenaga dan pengaliran darah tertumpu kepada kerja-kerja penghadaman makanan. Perut terlalu kenyang, akan melemahkan otak, malas berfikir dan cepat mengantuk.

Tadi tengok Al-Hijrah tadi ustaz cakap antara persediaan Ramadhan adalah:

1. TAUBAT 
banyakkan taubat sedar balik kesalahan yang kita dah lakukan. muhasabah diri check balik diri selama kita hidup ni. Sama-sama kita berusaha ye.Banyak beno dosa ni rase. Moga kita semua diberkati dan dapatlah kita menjalankan ibadah puasa dengan baik mudah-mudaahannya.

2. DOA
Doa pun sama penting tau. Ramai je yang meningal tapi puasa tinggal bape ari je. Sama-sama kita berdoa aagar kita dapat melalui bulan ramadhan ni dgn jayanya insyaallah.



3. BERPUASA

Sebelum ramadhan boleh la kita berpuasa sunat sebagai latihan. Yela kalau fikir kan umpamanya kita nak berlari. orang A yang warming up buat latihan larian dengan orang B yang terus berlari. Tak ke pancit nanti kan. Haa gitu la kire2 nye. Ade masa lagi ni boleh lagi nak puasa..jom jom jom

Untuk bulan Puasa ni Shaklee boleh bantu jugak tau dari segi tenaga harian lah. amalan rohani tu sila kita sama-sama buat ye. mudah-mudahan dapatlah kita berpuasa dengan baik disamping melakukan aktiviti seharian dengan lebih baik dan tawaduk insyaallah. 

Ni saya nak kenalkan....

COMBO SET BERPUASA SHAKLEE


ENERGISING SOY PROTEIN (ESP)
Membekalkan LONG LASTING ENERGY 
Mengurangkan rasa lapar keterlaluan. Sebagai Milk Booster bagi ibu menyusu. Mencantikkan walaupun tak bermekap sakan semasa berpuasa. Diperkaya dengan kalsium untuk mengurangkan keasidan soya. Jadi mengurangkan risiko serangan gastrik bagi pesakit gastrik ketika berpuasa.

MEAL SHAKE SHAKLEE
Membekalkan multivitamin yang diperkaya dengan protein lengkap dengan 9 jenis asid amino, kalsium, magnesium dan vitamin D untuk keperluan minda, tumbesaran serta untuk tulang dan gigi yang sihat. Sebagai milk booster ibu menyusu.

PERFORMANCE DRINK SHAKLEE (PD)
Minuma isotonik semualajadi rendah sodium dan gula. Mengawal  dan mengurangkan kehilangan bendalir yang menyebabkan tubuh cepat letih dan mengelakkan penyahhidratan. Juga mengekalkan kelembapan kulit.

Insyaallah. (^_^)

Secara ringkasnya ESP dan MEAL SHAKES tu lah yang bantu kita beri tenaga yang berterusan dan bantu kita menahan lapar sepanjang kita berpuasa nanti.

PD tu pulak yang bantu kita mengekalkan kandungan air dalam badan.bantu cegah dehidrasi. rasa dia sedap tau perisa oren macam 100 plus tu tapi lagi sedap..

Jom siap sedia angkat senjata...dalaman dan luaran..SIAP SEDIA...

Dapatkan dari saya sebelum ramadhan ni. 

~Aisyah~

pm/whatapp saya di
017-3468802
FB: Radin Siti Aisyah


1 comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.