Skip to main content

Tip "Berbaik-baik" dengan Pemilik Rezeki

Assalamualaikum..selamat berhujung minggu semua..moga hari-hari kita bertambah baik la hendaknya kan..cuti2 ni boleh la ibadah lebih sikit kot.hee..(pesan kt diri sendiri gak ni..) Minggu ni balik Melaka lagi..tengok2 atas meja ada byk buku menarik..majalah solusi isu 66 ni menarik perhatian, tajuknya dia jangan biarkan ibu menunggu.

Bila dah jadi ibu ni lagi terasa dan jadi lebih sensitif kot..ye la baru faham susah payah seorang ibu. My mom besarkan 6 orang anak kot..aku ni baru sorang pun kecoh..(-_-)

 Disebalik kehebatan seorang lelaki, pasti ada seorang wanita yang menjadi pendorongnya. Hanya ibu yang hebat dapat melahirkan anak yang hebat. Jom jadi ibu hebat kawan2 ku semua. 
Berusaha tau..(^__^)

 Meh baca ni pulak..tajuk entry nih..ni yg nak share sbnarnye..

Tip "Berbaik-baik" dengan Pemilik Rezeki. Sesungguhnya Pemilik Rezeki itu hanya Allah SWT. Kita ni hanya peminjam jer..
 
1. Menyempatkan Diri Untuk Beribadah
Dalam sebuah hadis Qudsi Allah berfirman,"Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu" (Riwayat Ahmad)

2. Berbakti dan Mendoakan Ibu Bapa
Rasulullah berpesan agar sesiapa yang ingin panjang umur dan ditambah rezekinya, hendaklah berbakti kepada ibu bapanya dan menyambung tali kekeluargaan. (Riwayat Iman Ahmad)

3. Berpagi-pagi
Berpagi-pagi adalah amalan yang berkat yang mana memulakan aktiviti harian sebaik sahaja selesai solat Subuh berjemaah.

4. Solat Dhuha
Firman Allah dalam sebuah hadis Qudsi," Wahai anak Adam, jangan engkau sekali-kali engkau malas mengerjakan empat rakaat pada waktu permulaan siang (solat dhuha), nanti pasti akan Aku cukupkan keperluanmu pada petang harinya." (Riwayat Al-Hakim)

5. Berdoa
Berdoa menjadikan seorang hamba berasa dekat dengan Allah. Doa bukti hamba memberi sepenuh pengharapan dan penggantungan kepada-Nya. Malah Allah amat menyukai hamba-Nya yang sentiasa meminta kepada-Nya.

6. Bertawakal
Firman Allah,"Sesiapa bertawakal kepada Allah, nescaya Allah mencukupkan (keperluannya)." (Al-Talaq65:3)

Semoga dengan amalan-amalan ini lahirlah takwa dalam diri kita.Seterusnya Allah akan memberkati rezeki yang kita peroleh saban hari.

Sumber: Majalah Solusi Isu 66
Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.