Skip to main content

19 Sumber Makanan yang Mengandung Kalsium Tinggi

Assalamualaikum..hai semua..kali ni nak share apa sumber kalsium yang lain.sebabnya bila sy tanye kebanyakan customer mesti tak suka minum susu.nak muntah la.tak sedap la.bukan apa..kalsium ni penting tau untuk tulang kita. Nanti tua sebelum usia pula.tak nak kan..em nasib ada OSTEMATRIK SHAKLEE ni.leh cover keperluan kalsium.lagi-lagi untuk ibu hamil sebab kalsium da diserap oleh bayi..Ni saya nak share sumber kalsium yang lain selain dari susu..kalsium ni termasuk dalam 

susu sumber kalsium
Ingin tahu, makanan apa saja yang mengandung kalsium tinggi selain susu? Jom kita tengok apa dia...

1. Keju
Keju Sumber KalsiumKeju merupakan makanan yang berbahan dasar susu, Keju memiliki hampir semua kandungan nutrisi pada susu seperti, protein, vitamin, mineral, kalsium, fosfor, lemak dan kolesterol. Namun ingat susu juga akan menyebabkan ganguan kesehatan jika dikonsumsi secara berlebihan


2. Yoghurt
Yoghurt sumber kalsiumYoghurt atau yogurt, adalah susu yang dibuat melalui fermentasi bakteri. Yoghurt dapat dibuat dari susu apa saja, termasuk susu kacang kedelai. Namun kebanyakan yogurt sendiri dibuat dari susu sapi. Yogurt juga merupakan makanan tinggi kalsium, karena berbahan dasar susu yang sudah pasti memiliki sebagian besar kandungan gizi susu.


3. Sayuran Hijau
Sayuran Hijau sumber kalsiumSiapa sangka ternyata dalam sayuranpun terdapat kandungan kalsium yang tinggi dan dapat kita manfaatkan untuk memenuhi kebutuhan kalsium. Sayuran yang mengandung kalsium tinggi yaitu brokoli dan bayam.




4. Kacang Soya

Kacang Kedelai Sumber KalsiumTahukah anda, kacang soya juga mengandung kalsium yang cukup tinggi, jika satu cangkir kacang soya direbus tanpa dicampuri garam, maka akan menghasilkan 261 mg kalsium. Selain itu, ada juga olahan dari kacang soya yang juga bermanfaat, yaitu susu soya.


Ikan Salmon Sumber Kalsium
5. Ikan Salmon
Ikan salmon kaya akan lemak sehat juga protein, selain itu 3 ons salmon yang sudah dikalengkan dengan memiliki tulang belakang ternyata juga mengandung kandungan kalsium yang tinggi yaitu 181 mg kalsium.

6. Buah-buahan Kering
Buah-buahan kering sumber kalsiumBuah-buahan kering dapat memenuhi keperluan kalsium yang diperlukan tubuh. Buah kering menawarkan 135 mg kalsium untuk 5 jenis buah kering.




7. Kacang Putih
Kacang Putih Sumber KalsiumKacang putih memiliki kandungan kalsium yang cukup tinggi, dalam 100 gram kacang putih terdapat 442 mg kalsium. Kacang putih termasuk kedalam kategori kacang dengan kandungan kalsium yang lumayan tinggi. Pada umunya kacang putih memiliki kandungan kalsium sebanyak 175 mg / porsinya.


8. Lobak
Lobak Sumber KalsiumSayuran yang biasa dimasak dalam sup sayur ini ternyata mengandung kalsium yang tinggi sekitar 200 mg / batangnya. Memakan sup sayur yang dicampur lobak selain memenuhi  keperluan vitamin A juga dapat dijadikan salah satu cara untuk memenuhi keperluan kalsium


Biji Wijen Sumber Kalsium9. Biji Bijan
Siapa sangka biji bijan memiliki kandungan kalsium yang tinggi. Dalam 1 ons biji bijan terdapat 280 mg kalsium, jumlah tersebut hampir sama dengan jumlah kalsium dalam 1 gelas susu.



10. Susu Soya

Susu Kedelai Sumber KalsiumSusu soya kaya dengan kalsium iaitu sekitar 300 mg kalsium, jika disajikan tanpa dicampur dengan makanan apapun.





Jeruk Sumber Kalsium11. Jeruk
Buah yang satu ini tentu saja sudah tidak asing bagi kita. Jeruk bisa ditemukan dihampir belahan dunia. Selain memiliki kandungan vitamin C, jeruk juga memiliki kandungan kalsium sebanyak 60 mg


12.Oatmeal
Oatmeal Sumber KalsiumOatmeal merupakan makanan yang baik bagi jantung, kaya akan serat dan mengandung karbohidrat. Selain itu oatmeal juga mengandung kalsium yang cukup tinggi, dalam 1 mangkuk oatmeal mengandung 105 mg kalsium.




Ikan Sarden Sumber Kalsium13. Ikan Sarden
Sarden merupakan hasil olahan dari ikan laut yang dikemas dengan cara dikalengkan ini dapat memenuhi 33 % kalsium yang dibutuhkan tubuh. Maka dari, konsumsilah ikan sarden minimal 1 minggu 1 kali.


14. Tofu
Tofu Sumber KalsiumTofu adalah makanan yang dibuat dari endapan kedelai yang difermentasikan, sama halnya dengan tahu. Tofu ini bisa dibilang tahu versi jepang. Tofu sendiri lebih lunak dan kurang tahan terhadap pengolahan. Karena kandungan kalsiumnya yang tinggi, tofu sendiri direkomendasikan sebagai makanan pengganti susu.


Kale Sumber Kalsium15. Kale
Merupakan sayuran yang termasuk kedalam jenis kubis-kubisan atau lebih sering dikenal dengn kol. Dalam setiap 1 cangkir kale terkanung 90 mg kalsium. Dengan kata lain 3,5 cangkir kale akan lebih bermanfaat daripada 1 gelas susu.



16. Kinoa / quinoa

Kinoa / quinoa Sumber Kalsiummerupakan tanaman serealia semu yang selama ini menjadi makanan pokok bagi masyarakat Indian di Pegunungan Andes, Amerika Selatan. Kinoa disebut serealia semu karena bijinya bukan dihasilkan dari padi-padian. Daunnya dapat dimakan pula, sebagaimana bayam biji. Biji kinoa sangat ideal sebagai sumber gizi kaerna mengandung karbohidrat dan protein yang tinggi sekaligus. Jika dimasak, 1 cangkir kinoa menawakan 60-100 mg kalsium.

Brokoli sumber kalsium17. Brokoli
Brokoli merupakan sayuran yang termasuk dalam suku kubis-kubisan. Brokoli bermanfaat bagi kesehatan Bahkan dapat dikatakan bahwa brokoli merupakan sayuran dengan kandungan kalsium tertinggi yaitu 180 mg.


18. Kacang Almond

Kacang Almond sumber kalsiumKacang almon yang biasa digunakan sebagai makanan camilan kaya akan vitamin E. Selain itu kacang almond juga mengandung 70-80 mg kalsium.



19. Pisang

Pisang sumber kalsiumPisang adalah jenis buah-buahan yang sudah tidak asing lagi bagi kita. Karena pisang terdapat dihampir semua tempat di indonesia. Pisang kaya mineral seperti kalium, magnesium, fosfor, besi, dan kalsium.


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.