Skip to main content

Posts

Showing posts from March, 2014

Healing crisis Q n A

Q:Apakah yang dimaksudkan dengan krisis penyembuhan?  A:Ia merupakan satu proses berterusan dalam badan yang mengambil masa untuk membersih dan membina semula sel-sel badan yang telah rosak akibat radikal bebas. Sebahagian dari proses ini akan mula untuk menyingkirkan toksin yang telah sekian lama terkumpul didalam badan sepanjang hidup. Semasa proses penyingkiran toksin, badan anda akan mengalami tanda atau sintom yang membuatkan rasa tidak selesa, dan ia dipanggil sebagai krisis penyembuhan. Dalam perubatan China, penyembuhan terbaik sentiasa didahului dengan krisis penyembuhan. 
Q:Mengapakah krisis penyembuhan selalu terjadi selepas mengambil makanan tambahan?  A:Menurut Professor Yoshio Niwa, seorang pakar dalam nutrisi molekul, apabila kita menambahkan pengambilan nutrien, nutrien itu akan bertindak balas dengan oksigen didalam badan. Dan tindak balas ini akan merangsang organ badan bagi menjalankan proses pembersihan, penyingkiran, menggantikan tisu yang lama dengan tisu yang bar…

15 Tips Tangani Monday Blues

Bila Isnin datang je sume jadi malas eh..no no no..jom keje dgn gembira k.so u will enjoy your work..get up..get up..sy pun camtu gak dulu..sekarang keje dari rumah je..hee..cuti susun sendiri..ade gak blues nye kadang2 tapi kita kena berusaha untuk counter back.berusaha semua. chaiyok2 !!

Tidur lebih awal pada malam Ahad dan elakkan aktiviti luar pada malam itu. Sebaik-baiknya pilih hari Sabtu untuk keluar bersama keluarga. Lakukan persiapan untuk keesokan hari lebih awal (bukan pada waktu pagi Isnin ya!) Bertenang dan tarik nafas setiap kali bangun pagi. Jangan lupa berdoa selepas solat subuh agar diberi kekuatan dan semangat untuk menempuh kehidupan hari ini. Bersenam setiap pagi sememangnya diketahui akan manfaatnya untuk kesihatan tubuh.Rancang perjalanan anda setiap hari. Keluar lebih awal untuk ke tempat kerjaSebelum keluar rumah, jangan lupa berniat di dalam hati. Mulakan dengan Bismillah...dan lebih utama niatkan dalam hati apa yang kita lakukan adalah kerana Allah.Jika timbul…

Johor Premium Outlet

Hai..2 3 ari ni menyepi jap eh..sebab sebenarnya g balik rumah mama jap..pastu g balik melaka pula..hee mentang-mentang tak keje kan..hee boleh la ke sana ke mari. Ammar lagi la double suke jalan-jalan..skrg ni da terlepek da bdknye kepenatan.memang tak padan budak 4 bulan.asyik nak jalan2 je..haha..(ummi dia la ni..time preggy dlu asyik nk jln2 je..hee nk wat camne kan...)
Ari sabtu smlm la kan..family mertua ai ni mmg suka jalan-jalan..di sebabkan nak makan bihun sup tu saja boleh digerakkn kereta ke johor. ai baru first time rasa.superb gak la rasanya.rasa nak makan lagi lak..hee..

pastu terus balik melaka semula.pergi balik hari tu.gagah kan..on the way balik tu singgah plak Johor Premium Outlet.




ni pun baru first time g.memang besh rupenye tempat ni.kalau ai belum kawin mahu jugak ditarik boyfren ai ke sana.tapi sekarang pun ok gak.hadiah anniversary gitu..hoho..memang besh.barang dia sume kualiti dan kita boleh dapat dgn harga yang lebih murah.diskaun saje semuanya..pergh..peminat …

Hilangkan sakit gigi

Sakit gigi ni memamg seksa..orang tak nampak tapi yg merasa ni tuhan je la tau kan..meh tgk apa petua yg sy jumpa ni. Mane tau boleh hilang sakit tu.moh la cuba..


Antara 5 Petua untuk hilangkan sakit gigi:
1) Campurkan sedikit cuka dalam segelas air suam. Gunakan air ini untuk berkumur. Amalkan tiga kali sehari sehingga rasa sakit hilang.
2) Untuk gigi geraham berlubang, tumbuk seulas bawang putih hingga lumat dan masukkan sedikit cuka. Masukkan bahan tadi ke dalam lubang gigi.
3) Gigit 3 kuntum bunga cengkih pada gigi yang sakit. Jika gigi berlubang, tumbuk bunga cengkih dan isikan ke dalam lubang dan tutup dengan kapas.
4) Kunyah sedikit kapur sirih pada gigi yang sakit sehingga lumat. Amalkan sehingga rasa sakit gigi hilang.
5) Untuk gigi berlubang, ambil getah pada tampuk buah betik muda dan sapukan pada gigi yang sakit dengan putik kapas
Shaklee bantu hilangkan sakit gigi
Ringkasnya, sekiranya gigi anda berlubang dan belum sempat jumpa dentist, ambil sebiji zinc..tumbuk kemudian b…

Nutrisi untuk ibu hamil

Assalamualaikum..hai2 sapa yg baca ni mesti ibu yg tgh hamil..hee tahniah ye..kalau kaum adam yg tekan ni lg double tahniah sebab u all care tentang apa yg your wife kena makan kan..gud2..:)
Ok camni..meh kita tgk vitamin apa yang perlu dan sumber makanan utk ibu hamil ye..

VITAMIN B KOMPLEKS:
Menjaga sistem otot,saraf & jantung supaya berfungsi dengan normal.
Sumber Makanannya:-
Bijiran, kekacang, sayur hijau, produk tenusu (susu) telur dan sereal.
VITAMIN D:
Untuk pertumbuhan dan pembentukan tulang bayi.
Sumber Makanannya:-
Minyak hati ikan, susu & kuning telur.
VITAMIN E:
Bagi pembentukan sel2 darah merah yang sihat.
Sumber Makanannya:-
Gandum, kekacang, minyak sayur dan sayur hijau.
PROTEIN:
Sumber zat pertumbuhan sel.
Sumber Makanannya:-
Daging, kekacang, ikan & telur
ASID FOLIK:
Untuk perkembangan sistem saraf, dan sel darah.Keperluan asid folik semasa tempoh kehamilan adalah 800mcg sehari terutamanya pada 12 minggu pertama kehamilan (1st Trimester)
Kekuranagn nutri…

5 jenis makanan baik untuk kulit cantik

Terdapat banyak langkah untuk mendapatkan kulit yang sihat dan cantik tapi hari ini saya nak berkongsi lima jenis makanan yang boleh bantu anda mendapatkan kulit yang sihat, cantik dan berseri! 
Lima jenis makanan baik untuk kulit 
Salad
Enam helai daun salad mengandungi 100 peratus keperluan Vitamin A harian kita. Vitamin ini berfungsi meremajakan kulit dengan cara meningkatkan pergantian sel. Selain itu, kandungan kalium dalam salad juga menambah zat kulit dan meningkatkan penyerapan oksigen dengan cara memperbaiki aliran darah. 
Strawberry 
Secawan strawberrry menyediakan 130 peratus Vitamin C iaitu zat yang kuat untuk meningkatkan pengeluaran serat kolagen. Fungsi kolagen adalah untuk membantu kulit tetap tegang dan lembut. Semakin banyak Vitamin C bererti semakin sedikit garis-garis yang muncul di kulit. Gadis dengan pengambilan Vitamin C yang rendah berpotensi tinggi untuk memiliki kulit kering dan berkerut. 
Tomato 
Kajian menunjukkan peserta yang makan lima sudu pasta tomato kaya…

TENTANG SHAKLEE

LEGASI SHAKLEE 
Selama tempoh lebih 5 dekad, Syarikat Shaklee telah menerajui barangan dan produk kesihatan secara semulajadi yang terulung di dunia. 
Pada tahun 1915, Dr. Forrest C. Shaklee telah mencipta 'Vitalized Minerals', iaitu merupakan multi vitamin pertama di dunia.

 Pada tahun 1956, beliau telah menubuhkan SHAKLEE CORPORATION yang merupakan syarikat jualan langsung pertama di dunia. Usaha beliau telah menjadikannya sebagai pelopor industri nutrisi dan kaedah pengagihan yang menawarkan faedah dan keuntungankepada para pengedar. 
 PERBEZAAN SHAKLEE 

Misi kami adalah untuk menyediakan kehidupan lebih sihat untuk semua orang dan kehidupan lebih baik untuk semua. Kami melakukannya dengan membuat produk semulajadi yang begitu luar biasa, anda hanya perlu memberitahu kawan-kawan anda. Apabila anda memilih Shaklee, anda akan tahu tiga perkara adalah benar. Ia adalah sentiasa selamat. Ia sentiasa berkesan. Dan ia sentiasa mesra alam. 

Tiada perasa tiruan. Tiada Pemanis tiruan. Tiad…

19 Sumber Makanan yang Mengandung Kalsium Tinggi

Assalamualaikum..hai semua..kali ni nak share apa sumber kalsium yang lain.sebabnya bila sy tanye kebanyakan customer mesti tak suka minum susu.nak muntah la.tak sedap la.bukan apa..kalsium ni penting tau untuk tulang kita. Nanti tua sebelum usia pula.tak nak kan..em nasib ada OSTEMATRIK SHAKLEE ni.leh cover keperluan kalsium.lagi-lagi untuk ibu hamil sebab kalsium da diserap oleh bayi..Ni saya nak share sumber kalsium yang lain selain dari susu..kalsium ni termasuk dalam Ingin tahu, makanan apa saja yang mengandung kalsium tinggi selain susu? Jom kita tengok apa dia...

1. Keju
Keju merupakan makanan yang berbahan dasar susu, Keju memiliki hampir semua kandungan nutrisi pada susu seperti, protein, vitamin, mineral, kalsium, fosfor, lemak dan kolesterol. Namun ingat susu juga akan menyebabkan ganguan kesehatan jika dikonsumsi secara berlebihan

2. Yoghurt
Yoghurt atau yogurt, adalah susu yang dibuat melalui fermentasi bakteri. Yoghurt dapat dibuat dari susu apa saja, termasuk susu kacang ke…

Katakan YA pada breastfeeding

Apa perkara yang patut kita katakan TIDAK bila membuat keputusan untuk menyusu badan?
TIDAK pada susu formula. Tidak perlu bimbang dengan perasaan yang menghantui ' cukup ke susu aku nanti?'...'takpelah beli dulu susu formula untuk simpanan takut-takut susu tak cukup'. Katakan TIDAK pada alasan yang tidak munasabah.Sentiasa beralasan. Boleh ke bagi komitmen sedangkan aku ibu bekerjaya? Nanti bila sudah bekerja, mesti tiada masa untuk mengepam.Katakan TIDAK pada sejarah silam. Mungkin sebelum ni anda tidak berjaya susukan bayi, jika untuk anak seterusnya tidak semestinya tidak boleh berjaya. Ingat susu badan ada atau tiada bukan atas sebab KETURUNAN. Ibu saya dahulu tiada susu badan, saya mesti tiada juga.TIDAK benarkan orang yang negatif dalam penyusuan mempengaruhi minda anda. Tetapkan pendirian, dapatkan sokongan dari sekeliling terutamanya suami. Jika tidak dapat sokongan dari suami jangan cepat mengalah, jadikan ia sebagai cabaran, suatu hari nanti semua yang memba…

Bantu anda cepat hamil

♀ BAGAIMANA GLA COMPLEX DAN  ESP SHAKLEE MEMBANTU WANITA YANG INGIN HAMIL CEPAT?♀   ✔ GLA COMPLEX SHAKLEE membantu seorang wanita menghasilkan lendir serviks yang berkualiti untuk kesuburan iaitu lendir yang bewarna putih telur. Perasan tak sebulan sekali seorang wanita akan mengeluarkan cecair yang sebegitu, yakni sewaktu subur. Namun, tak semua orang mendapati cecair yang dihasilkannya sebegitu ‘subur’.  ✔ Di sinilah fungsi GLA COMPLEX SHAKLEE untuk membantu dalam penghasilan cecair yang melambangkan kesuburan ini, yang membantu sperma untuk berenang ke uterus, terus ke tiub falopio untuk bersenyawa dengan sel ovum.Bukan itu saja, cecair ini juga membantu sperma untuk terus hidup dalam tiub falopio sehingga 5 hari. Jadi, kalau tak ‘kena’ hari subur pun masih ada peluang sebab sperma masih ada di situ sampai hari ke-5. 
 ♂ BAGAIMANA ESP SHAKLEE BOLEH MENAMBAH KESUBURAN SUAMI ISTERI? ♂   ✔ Protein ialah makanan asas kepada sel. Sel yang sihat akan memudahkan proses yang berkaitan per…

Mengatasi badan lemah dan lesu

Seringkali kita merasa letih , lemah dan juga lesu selepas seharian menjalani rutin harian dengan kerja yang banyak. Namun seringkali juga kita mengambil sikap tidak peduli dengan kelelahan kita dan berharap ianya akan hilang selepas berehat dan tidur. Dulu saya pun begitu. Tapi kini tidak lagi insyaAllah.

Adalah penting untuk mengatasi masalah ini dengan segera kerana dengan tubuh badan yang sihat dan cergaslah kita mampu untuk menyempurnakan tanggungjawab kita seharian, di tempat kerja mahupun rumah. Disitu ada amanah dan hak perlu ditunaikan.

Ingin tahu bagaimana untuk menghadapi badan lemah dan lesu? Sebelum kita melihat solusinya, kaji dulu apakah penyebab badan lemah dan lesu.Antaranya:
  * Pemakanan yang tidak sihat
  * Tekanan
  * Kegemukan
  * Pekerjaan yang memenatkan
  * Insomnia
  * Darah rendah/anemia
  * Perokok tegar
  * Mengambil kafein secara berlebihan
  * Pengambilan makanan segera dan makanan rapu yang berlebihan
  * Tidak melakukan senaman
  * Pengambilan ubat-uba…

Pelbagai resepi ESP Shaklee :)

Assalamualaikum..selamat pagi..
hari ni nak share resepi ESP pula. Em ESP ni ada satu je perisa vanilla. Bukan sebab Shaklee kedekut bajet ke tapi sebab Shaklee nak kekalkan rasa sebenar dan originalty ESP itu sendiri. ESP ni rasa nye MILD SOYA. So kalau ada yang tak berapa nak suka boleh cuba resepi ni ye..kita kena usaha untuk kreatif sebab nak rasa khasiat dari ESP ni jugak kan..jom kita tgk apa antara resepinya..
ESP + plain water (suam/sejuk)ESP + Fresh MilkESP + Fresh Milk + kurma (rendam kurma dalam susu..after few hours..blend/shake it and mix with 1 sudu ESP...boleh add on almond or fruits.bukan sahaja bertenaga..boost milk production malah energized)ESP + susu tepung (any brand)ESP + Performance Drink Shaklee + MealShake ShakleeESP + Nesvita 3in1ESP + jus twister tropicanaESP + Yogurt drinkESP + RibenaESP + any fruit juice ( tembikai, epal, lobak putih,peria,pegaga)ESP + Milo/HorlicksESP + sirap bandungESP + fresh milk + oat+serbuk koko+madu (ni resipi Dr Muhaya)
..........ada …