Skip to main content

UBAT VS SUPLEMEN

Semalam duk cerita2 dgn customer..pesan apa dan cara makan ubat.alih-alih dia tanye pulak..

"Em.kak aisyah tak pening ke makan banyak?"

Senyum je baca soalan customer saya ni..saya pun jawab suplemen ni bukan macam ubat. dan terlintas la nak cite dgn readers UAA ni..;)

Ada beza ubat dan vitamin ni..sebab tu sy berani nk makan byk pun suplemen ni tapi kena makan dgn cara dan dos yg betul sebab kalau salah kesannya memang lebih teruk dari tak makan apa-apa suplemen. So sila pastikan jenis suplemen yang kita makan ye..

UBAT VS SUPLEMEN


1) Apa itu?
Ubat adalah bahan yang ganjil dengan tubuh, ia bukan sebahagian daripada tisu-tisu badan kita dan tidak juga menyumbang kepada pembinaan sel.

Suplemen adalah bahan berkhasiat,semulajadi dan penting kepada tubuh badan kita. Jika kita kekurangan mengambilnya, kita akan mengalami kelemahan dan kegagalan fungsi organ

2) Tindak balas?

Ubat merupakan ejen-ejen bahan kimia yang kuat yang boleh mengubah fungsi badan dengan mengganggu tindakan biokimia dan proses-proses enzim

Suplemen adalah bahan berkhasiat dimana ia membantu biokimia dan proses enzim dalam tubuh badan kita

3) Kesan sampingan

Ubat boleh menyebabkan kesan sampingan, kebanyakannya boleh kekal dalam badan. Contohnya Aspirin, ia boleh menyebabkan gangguan dalam perut, loya, gangguan penglihatan, telinga berdengung, bintik merah, gangguan penghadaman dan sebagainya.

Supplemen tidak menimbulkan kesan sampingan. Jika terlebih dos hanya menyebabkan gangguan sementara sahaja. Oleh kerana badan membina sistem enzim untuk menghadapi bahan berkhasiat, ia juga bersedia menghadapi keadaan terlebih dos.

pelbagai jenis ubat utk merawat penyakit
4) Waktu makan

Ubat biasanya dimakan antara dua waktu makan bagi mengelakkan kesan saling mempengaruhi di antara satu sama lain

Suplemen boleh diambil bersama makanan. Ia lebih berkesan menyerap bersama makanan dan meningkatkan kesan penghadaman makanan.

5) Jika diambil berlebihan

Ubat boleh membawa maut

Supplemen selamat diambil, tiada risiko maut

6) Kesan

Ubat menghasilkan kesan kepada setiap orang.

Suplemen tidak menghasilkan kesan kepada tubuh kecuali jika tubuh kita mengalami kekurangan vitamin tersebut. Ia dipanggil 'healing crisis'. nanti saya cite lain tentang apa kesannya dan bagaimana.

7) Tindakan

Ubat bertindak cepat, secara agresif dan kita akan nampak kesan tindakan ubat dalam masa beberapa minit atau jam

Supplemen bertindak secara perlahan, mengambil masa yang lama untuk memberi kesan baik kepada tubuh.

bakteria ganggu badan kita
8) Bagaimana merawat penyakit

Ubat merawat kesan atau tanda-tanda sakit tapi bukan merawat punca sakit. Ia hanya menutupi kesakitan bukan memulihkannya.

Supplemen merawat terhadap punca penyakit

9) Pengawasan

Ubat perlu pengawasan bagi mengelakkn overdose.

Supplemen tidak perlu pengawasan rapi. Badan boleh menerima bekalan vitamin secara terhad jika bekalan mencukupi, maka ia tidak akan menerimanya lagi.

10) Keperluan kepada orang tua

Orang lebih tua perlukan  ubat dalam sukatan lebih rendah kerana mereka mudah mendapat kesan sampingan yang lebih serius berbanding orang muda.

Orang tua perlukan lebih banyak sukatan vitamin kerana faktor kekurangan yang berlarutan serta sistem penghadaman yg semakin lemah.

11) Boleh sebabkn penyakit?

Ubat boleh menebabkan penyakit

Supplemen mengawal badan dari terkena penyakit dengan menguatkan sel-sel dari serangan kuman, bakteria, virus serta melambatkan proses kemerosotan fungsi organ badan.


So,nampak eh beza ubat dan supplemen.

Ubat di ambil ketika kita sakit sahaja...

Supplement boleh diambil bila-bila masa... dan yang paling penting minum air banyak semasa mengambil supplement...

Ubat mengandungi dadah yg membolehkan ia bertindak dengan cepat....

Supplement tidak menggunakan dadah tetapi mengandungi banyak vitamin-vitamin yang sihat yg digunakan untuk melawan segala penyakit....

So not to worry k nk makan vitamin. Makan la sebelum sakit k..

Macam yang saya slalu cakap..

"Mencegah itu lebih baik dari mengubati" sebab kalau da sakit anda kena la makan ubat tapi boleh dibantu dengan suplemen. 

Insyaallah..kita berusaha..jangan lupa doa k..niatkan sihat tu utk apa.yg pasti semuanya kerana Allah SWT.
Ok lah..


Salam sihat dan cantik,
~Aisyah~
UmmiAmmarArif
017-3468802
SID:1092808


Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.