Skip to main content

Omega Guard Shaklee untuk semua

Manfaat Omega-3  untuk Bayi

Perkembangan Kognitif : beberapa kajian mendapati bayi yang dibekalkan dengan asid lemak omega-3 DHA menunjukkan peningkatan dalam fokus, kemahiran sosial dan ujian kepintaran. Bayi-bayi yang mendapat bekalan omega-3 DHA dan EPA (semasa ibu mengandung dan menyusu) mendapat keputusan yang lebih tinggi dalam ujian kognitif pada usia 4 tahun berbanding kanak-kanak yang tidak mendapat DHA dan EPA.

Risiko Asma : Kajian pada tahun 2008 mendapati ibu mereka mengambil minyak ketika mengandung, anak-anak mereka kurang mendapat asma.

Pembesaran : Membantu pembesaran dan perkembangan otak bagi bayi pra-matang.

Kelahiran Pra-Matang : Kajian pada  tahun 2003 menunjukkan  wanita  yang mengambil telur yang diperkaya dengan omega-3 kurang melahirkan bayi pra-matang berbanding yang tidak mengambilnya.

Manfaat Omega-3 untuk Kanak-kanak dan remaja

Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) : Kanak-kanak yang hiperaktif biasanya mempunyai jumlah omega-3 yang rendah berbanding kanak-kanak normal.  Penggunaan suplemen omega-3 dapat membantu membaiki tingkah laku, mengurangkan hiperaktif, dan meningkatkan tumpuan bagi kanak-kanak bawah 12 tahun.

Diabetes : Satu kajian kecil yang dijalankan ke atas kanak-kanak yang mengidap diabetes jenis ke-2 (diabetes mellitus), mereka yang makan makanan yang tinggi kandungan omega-3 mampu mengurangkan tahap diabetes.

Kemurungan : Kajian pada 2006, minyak ikan mampu  mengurangkan simptom kemurungan keatas kanak-kanak dari usia 6-12 tahun.

kanak-kanak hiperaktif sukar memberi tumpuan didalam  kelas

Manfaat Omega-3 untuk Golongan Dewasa

Kardiovaskular : Orang yang mengambil  ikan dua kali  seminggu mempunyai kadar penyakit jantung yang lebih rendah. Satu kajian lain menunjukkan minyak ikan dalam bentuk makanan atau suplemen mampu mengurangkan risiko kematian disebabkan oleh penyakit kardiovaskular sebanyak 32%. Mereka yang mengidap sakit jantung juga dinasihatkan mengambil 1 gram minyak ikan omega-3 setiap hari.

Kanser : Mereka yang mengambil omega-3 dalam jumlah yang tinggi mempunyai tahap yang rendah bagi sesetengah kanser seperti kanser payudara, kolon, ovari, esofagus dan lain-lain.

Kemurungan dan lain-lain masalah psikiatri : Terdapat bukti yang memberangsangkan berkenaan omega-3 memainkan peranan penting dalam otak manusia. Dan mereka yang menderita kenurungan mempunyai jumlah omega-3 yang rendah. Terdapat juga bukti omega-3 boleh membantu mereka yang mengidap skizofernia dan kemurungan akibat gangguan mental.

omega-3 membantu jantung yang sihat

Manfaat Omega-3 bagi Warga Tua

Kesihatan Jantung : Mencegah risiko komplikasi dan kematian pada mereka yang mengidap sakit jantung. Omega-3  membantu denyutan jantung agar stabil. Mengurangkan risiko kematian sebanyak 45% buat mereka yang pernah mengalami serangan sakit jantung. Memperlahankan arteriosklerosis dan merendahkan risiko strok.

Trigliserid :  DHA dan EPA mampu mengurangkan kadar trigliserid sebanyak 20% hingga 50%.

Rheumatoid Arthritis : Minyak ikan mampu mengurangkan simptom-simptom rhueumatoid atritis seperti kejang dan sakit diwaktu pagi, omega-3  perlu diambil dalam dose yang besar - 3-4 grams (dibawah pengawasan doktor)

Osteoperosis : Kajian mendapati orang yang mengambil ikan yang banyak dalam diet mereka mempunyai kepadatan  tulang pinggul yang tinggi. Kombinasi kalsium dan minyak primrose juga mampu meningkatkan kepadatan tulang bagi pesakit osteoporosis.

Daya Ingatan, Dementia dan Penyakit  Alzheimer : Beberapa kajian menunjukkan diet yang tinggi kandungan ikan membantu mengurangkan kehilangan daya ingatan dan risiko dementia yang lebih rendah. Suplemen omega-3 DHA membantu pesakit Alzheimer dan sakit yang berkaitan dengan kelemahan daya ingatan.


Salam sihat dan cantik,
~Aisyah~
UmmiAmmarArif
SID:1092808
Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.