Skip to main content

Tangani kedegilan anak dengan berhemah


Anak saya kecil lagi..baru 3 bulan je pun..tapi rasa tertarik pula nak share ni.Moga dapat jadi panduan untuk semua dan ingatan saya di masa hadapan. Meh kita tengok..


1. Perhatikan tingkah laku kita sendiri. Adakah kita mempunyai ciri-ciri kedegilan? Jika ada, ubahlah segera. Mengubah tingkah laku kita sendiri adalah perlu untuk mengubah tingkah laku anak-anak kita.

2. Elakkan sikap agresif. Tangani anak-anak dengan kelembutan tapi dalam masa yang sama tegas dengan peraturan yang kita buat.

tangani anak degil dgn baik

3. Menjelas atau menerangkan sesuatu perkara mengikut perspektif atau sudut pandang anak-anak supaya mereka lebih mudah memahami dan mengikut arahan.



4. Mengakui perasaan anak-anak. Kita mungkin boleh berkata, “Ayah/ibu faham bahawa kamu berasa kecewa. Tetapi ayah/ibu percaya bahawa kamu mampu bertenang dan memahami situasi. “

5. Jika anak menangis, kita boleh menenangkannya dengan penuh kasih sayang tetapi apa yang kita katakan ‘TIDAK’ sebelum itu tidak boleh diubah kepada ‘YA’ hanya disebabkan tangisannya.

6. Jangan salah guna kuasa kita sebagai ibu bapa. Jika kita merasakan bahawa permintaan anak munasabah, kita boleh menunaikan permintaan itu dengan ikhlas dan penuh kasih sayang.

7. Jika merasakan bahawa kita boleh memberikan sesuatu yang diminta selepas beberapa hari atau bulan, jelaskan dengan tepat kepada anak..”Ayah/ibu hanya boleh memberi basikal baru kepada kamu pada bulan Julai nanti. "

8. Apabila anak mampu bertenang, berikan pelukan penghargaan dan pujian berupa galakan. Dengan itu anak akan belajar tingkah laku yang baik dan positif.

9. Setiap ahli keluarga terutamanya ibu dan ayah perlu bersama-sama berusaha dan mencapai kata sepakat (menggunakan pendekatan yang sama) untuk menangani kedegilan anak-anak. Anak-anak tidak patut dikelirukan 
dengan gaya pengendalian yang berbeza.

10. Berdoalah supaya kita tidak mudah hilang kesabaran dan mampu bertenang dalam menangani kedegilan anak-anak.

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.