Skip to main content

Mencegah lebih baik dari mengubati

Mungkin ramai yang merasa badan sihat dan tidak memerlukan makanan tambahan (supplement). Masa muda mungkin lah makan apa pun tak kisah.Then bila usia meningkat ni macam-macam penyakit datang.Well kita tak dapat nak elak qada dan qadar tuhan,sakit tu sebenarnya tanda Allah sayangkan kita.Tapi kita tak boleh nak merosakkan badan jugak kan. Oleh sebab itu kita perlu mencegah sebelum datang penyakit-penyakit yang tidak diingini. So, memang kita memerlukan bantuan supplement agar kekal sihat dan cergas. Kenapa badan kita memerlukan supplement??
  1. Badan kita memerlukan vitamin yang lebih tinggi dari apa yang diperolehi dari dalam makanan. Contohnya Vitamin C, larat ke nak makan sampai 7 biji oren sehari? Telan je sebiji Vita-C Plus selesai.hee
  2. Buah-buahan dan sayuran yang ditanam di atas tanah yang tidak subur mengandungi bahan galian yang kurang berbanding dengan buah dan sayur dari tanah yang subur. Pelbagai teknik yang digunakan untuk memastikan buah dan sayur kekal selamat seperti penggunaan racun perosak, racun serangga. Akirnya buah dan sayuran yang akan tercemar. 
  3. Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan. Vitamin C dan enzim mudah hilang dimusnahkan oleh haba semasa memasak.
  4. Amalan pemakanan kita sendiri seperti tinggi kafein,lemak,gula dan garam dapat mengurangkan simpanan zat dalam makanan. Pengambilan pil penahan sakit, ubatan,alkohol dan antibiotik boleh menganggu serapan zat makanan.
  5. Makanan tidak seimbang dan tidak ikut piramid makanan yang dicadangkan.
  6. Gaya hidup kita masa kini yang lebih gemar kepada makanan segera yang tinggi kandungan MSG kerana faktor kesibukan dan masa.
  7. Bagi yang bekerja makan tengah hari diluar dan malam masak seringkas yang mungkin menyebabkan pengambilan makanan seimbang tak dititikberatkan.
Sayangilah diri anda. Ingatlah orang yang tersayang.Bila makan tu beringat dan jangan berlebihan serta pastikan makanan yang seimbang.Ingat ye..mencegah lebih baik dari mengubati.


Salam cantik dan sihat,
~Aisyah~
Pengedar Sah Shaklee Anda
017-3468802
rsaisyah317@gmail.com

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.