Skip to main content

Kepentingan vitamin dan suplemen kepada semua

Supplemen tu apa?

Supplemen tu makanan tambahan. Kenapa nak tambah? Tak cukup ke makanan yang kita makan ni.Sihat je.takde masalah...hurmm mugkin la..tapi tidak sebenarnya...

Baca kisah ni dulu...

Ini adalah kisah seorang ahli farmasi yang bernama Dr. Earl Mindell. Sebagai seorang ahli farmasi, beliau banyak didedahkan kepada ubat-ubatan (ubat, bukan supplement). Semasa beliau membuka farmasinya sendiri, Dr Mindell menjual ubat-ubatan kepada pelanggannya, bukan sahaja kepada orang yang sakit, tapi ada orang yang memang ambil ubat ubat meneruskan kehidupan, misalnya ubat anti-depresi.

Farmasi yang dibuka oleh Dr Mindell ni adalah partnership dengan kawannya. Mereka bekerja 15 jam sehari, tapi Dr Mindell mendapati pertnernya ni tetap cergas, kekal ceria, tak lesu-lesu macam yang dia rasa.
Lalu Dr Mindell bertanya.. “Saya tengok kamu maintain saja sepanjang hari, layan customer, buat itu buat ini, sedangkan saya rasa macam nak pitam dah ni. Apa rahsia kamu?”

Temannya itu menjawab “Tak ada rahsia pun. Cuma saya ambil vitamin

Tersentak Dr Mindell sebab selama ni apa yang dipelajarinya.. seperti kebanyakan kita faham – vitamin diambil bila kita memerlukan, iaitu bila kita dah sakit, mengandung, dah tua, etc. Pendek kata vitamin tu, pada pemahamannya lebih kurang macam ubat, dan ubat pun takde beza dengan vitamin, sedangkan perbezaannya sangat2 lah ketara… ubat adalah berasaskan drug (dadah) dan vitamin berasaskan bahan organik yang diperlukan oleh tubuh.

Akhirnya Dr Mindell menjadi seorang pengkaji vitamin, nutrisi dan perubatan alternatif.

Credit to: Mommy Lina

Moral of the story ambil lah supplemen. Kesannya untuk jangka masa panjang nanti. Nak guna badan tu lama lagi kan..lagi-lagi untuk mommies yang bekerjaya nak urus umah,urus kerja,urus anak,urus suami..mesti tak menang tangan kan? Saya sendiri pun makan supplemen supaya kekal cergas dan bertenaga sepanjang hari..

Bagaimana supplemen membantu?

1) Supplemen memekalkan nutrisi yang secukupnya kepada kita untuk cover zat harian selain dari yang kita makan setiap hari untuk mencegah penyakit, letih lesu dan masalah kesihatan lain bila usia meningkat tua nanti. Macam selalu saya kt mencegah sebelum sakit. Persekitaran sekeliling juga faktor kita sakit apabila terdedah dengan udara yang tak berapa nak bersih seperti asap kereta.

2)Ada pula sesetengah orang perlukan zat tertentu untuk keperluan harian. Mereka adalah:
  • Ibu hamil, mengandung
  • Orang yang kerap makan ubat tahan sakit (sakit urat atau sendi)
  • Perokok
  • Mereka yang aktif secara fizikal
  • Umur yang sudah lanjut
Baca sini lagi ,



Okeh..so jangan lupa makan supplemen ye..sayangi diri anda dan orang yang tersayang..:)


Salam sihat dan cantik,
~Aisyah~
SID: 1092808
017-3468802








Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.