Skip to main content

kepentingan air


1) kekal bentuk badan yg cantik dengan air.
- air meningkatkan metabolisma badan anda & bantu merasa kenyang
- tukarkan air manis kpd air suam.
- apabila anda minum air yg sejuk, badan anda akan cuba utk meningkatkan suhu air tersebut & membantu membakar kalori dlm proses tersebut.

2) membantu tingkatkan tenaga
- apabila rasa letih terus dapatkan air kerana badan anda mengalami dehidrasi oleh itu anda merasa letih.
- terutama semasa melakukan senaman. Sekiranya mempunyai cukup air, jantung anda tdk perlu susah payah utk pam darah keseluruh badan

3) kurangkan stress
- 70%-80% badan kita terdiri drpd air sama jg otak. Apabila alami dehidrasi
(kekurangan air) badan & minda jd stress

4) bentuk otot dgn air
- membantu mengelakkan kekejangan otot dan melincirkan otot di dlm badan

5) mencantikkan kulit
- mempunyai kulit muka yg licin dan bersih.
- apabila dehidrasi, garisan halus & kedutan akan menjadi ketara.
- dengan kekerapan minum air kulit akan dihidrasikan dan muka nampak berseri

6) melancarkan penghadaman
- air bantu melarutkan bahan buangan menjadikan ia mudah utk dikeluarkan melalui saluran penghadaman
- apabila mengalami dehidrasi, badan anda akan menyerap semua air dan menyebabkan usus besar anda menjadi kering dan susah utk mengeluarkan sisa badan

7) mengurangkan pembentukan batu karang
- air melarutkan garam & mineral di dlm kencing di mana garam mineral tersebut antara bahan yg membentuk kristal dan menyebabkan batu karang
- batu karang TIDAK TERBENTUK dalan keadaan air kencing yg tidak pekat dan cair. Jd KURANG RISIKO ANDA dengan MINUM AIR YG BANYAK

Sekurang-kurangnya 3liter sehari.

### Berat 25kg 1liter air..
Contoh :
A) berat 80kg
= keperluan air 3.2liter
B) berat 60
= keperluan air 2.4liter.

Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.