Skip to main content

Alfalfa Raja Segala Tumbuhan

Assalamualaikum..salam sejahtera buat semua yang membaca. 

Dalam kesibukan kita sehari-hari makan sering diabaikan dan makan sambil lewa sememangnya kita memerlukan supplement ataupun makanan tambahan untuk membantu. Lihat post sy sebelum ini mencegah lebih baik dari mengubati. Entry kali ini suka saya untuk kongsikan tentang Alfalfa. Seperti yang kita tahu alfalfa adalah antara agen untuk nyahtoksin dalam badan kita. baca Jom Kita Detoks.

KENALI ALFALFA
sumber dari science.howstuffworks.com
Alfalfa tumbuh sehingga dua hingga tiga kaki (60 hingga 90 cm) tinggi, bergantung kepada keadaan tanah dan bekalan air. Akarnya sedalam 4 hingga 30 kaki (1.2 9 m) menyerap lembapan dan khasiat jauh ke dalam bawah tanah dan membolehkan tanaman itu tumbuh di kawasan kering. 15-50 ranting tumbuh dari ranting tunjangnya (crown). Daunnya kecil dan bunganya kebanyakan bewarna ungu kadangkala ada juga bewarna lavender,krim,kuning,putih dan hijau.


Bunga alfalfa


Ia dikenali sebagai RAJA TUMBUHAN kerana terkenal dengan khasiat dan mineralnya yang tidak terdapat dalam buah-buahan mahupun sayuran. Ia kaya dengan protein, asid amino, klorofil, serat, 15 zat galian, 10 vitamin, 8 enzim dan fitokimia.


KHASIAT ALFALFA

Terdapat pelbagai khasiat daripada alfalfa yang kita boleh perolehi. 20 khasiat alfalfa. Check it out!!
  1. Merawat gangguan pencernaan
  2. Mengawal kolestrol dalam darah
  3. Menghapuskan kolestrol buruk 'LDL' dari tubuh
  4. Mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok
  5. Bagus untuk pesakit diabetes kerana mengurangkan paras gula dalam darah
  6. Mencegah ederma iaitu pengumpulan air dalam badan
  7. Mengurangkan simptom menopous
  8. Merawat asma dan lain-lain masalah pernafasan
  9. Merawat masalah sembelit
  10. Menyahtoksin dalam badan
  11. Mengurangkan kesakitan otot dan sendi
  12. Meningkatkan sistem pertahanan tubuh
  13. Membantu masalah penghadaman
  14. Membantu membanyakkan susu
  15. Mengurangkan masalah pundi kencing
  16. Mengurangkan masalah gastrik dan gangguan hati
  17. Meningkatkan kesihatan prostat
  18. Bertindak seperti kacip fatimah kepada wanita
  19. Menghangatkan hubungan suami isteri
  20. Membantu meningkatkan kesihatan lelaki
ALFALFA DAN SHAKLEE


Mungkin banyak produk alfalfa keluaran lain tapi apa bezanya dengan alfalfa dari Shaklee ni? Ia istimewa kerana:-

Formula SIGNATURE Shaklee yang dibangunkan oleh Dr Shaklee pada tahun 1950-an. Sudah hampir 50 tahun dan masih bertahan dan diminati hingga kini! 

Diperbuat daripada tanaman Alfalfa(Medicago sativa) secara ORGANIK di California yang bebas dari pestisid, herbasid dan menggunakan kompos/baja bebas kimia. So ia selamat dan dijamin.

Daun alfalfa dari Shaklee hanya dituai apabila ia telah mencapai tahap kematangan mutlak kerana daun yang matang KAYA DENGAN KLOROFIL. Kemudian daun-daun ini dikeringkan dengan udara secara SEMULAJADI bagi mengekalkan nutrisi yang terkandung didalamnya manakala bahagian lain yang tak penting dihapuskan. Sebab tu produk shaklee tak boleh ditinggalkan dalam kereta dll nanti boleh merosakkan zat-zat yang ada. Daun-daun yang telah dikeringkan kemudian dibiarkan menjadi serbuk sebelum dikompres menjadi tablet. 

Keseluruhan proses dijalankan di bawah PENGAWASAN DAN KAWALAN Shaklee dengan ketat dan teliti.

So,tunggu apa lagi.lebih baik mencegah daripada mengubati.sediakan payung sebelum hujan. Alami kelebihan Alfalfa Compleks Shaklee bersama saya.


Salam cantik dan sihat,
~Aisyah~
Pengedar Sah Shaklee Anda
017-3468802
rsaisyah317@gmail.com






Post a Comment

Popular posts from this blog

Kenali tujuh jenis kelas makanan

Ketahui 7 jenis kelas makanan..rasanya dulu dah tau da time belajar tapi jom kita buat revision sikit yee...
1) KARBOHIDRAT
Makanan yang mengandungi karbon, hidrogen dan oksigen
Fungsi: membekalkan tenaga kepada tubuh badan untuk membolehkan kita membuat kerja serta menjalan segala aktiviti fizikal.sumber tenaga untuk proses fisiologi seperti pertumbuhan dan pembiakanmembantu mengelakkan suhu badan melalui pengoksidaan karbohidrat dalam proses respirasiKesan kekurangan: tubuh badan jadi lemahkurang tenagapertumbuhan tubuh badan terbantutContoh makanan:  Nasi, roti,ubi kentang,pisang,gula,ubi kayu

Penting tuam bayi lelaki

Masa berpantang dulu, mak mertua cukup bising dan sentiasa berpesan,
 "Jangan lupa tuam anak tu cah.budak lelaki senang masuk angin.susah nanti kau nak jaga.."
Ha gitu lah bunyi pesanan nya..ye lah nampak remeh tapi kalau tak buat teruk jadinya. Saya pun rasa malas jugak sebenarnye.hehe..tapi pesan orang tua ni kena la ikut kan. Mana yang patut kita ikut lah..lagipun benda dah ada..ada dah beli siap-siap masa pregnant dlu.
Ni contoh tuam yang boleh digunakan. Mula-mula tu pakai ni pastu tak tahu cara nak guna pergi bakar atas lilin hitam lah jadi nya..haha..senang rupenye panaskan atas iron pastu rasa lah dulu kat tangan. Nanti ada pula yang melecur kan..So cari dekat en google je lah..
Oh akhirnya kan apa yang mak mertua aku cadang..gunakan kain sapu tangan dan panaskan pada iron. Sama lah teknik nya. Rasa dulu kepanasan dia baru tuam kan pada bayi tau.
Masa mula-mula pantang kat rumah mama dulu..mama tuam guna daun mengkudu yang dilayurkan.pun boleh jugak. tapi leceh sket…

16 Kebaikan Ostematrix untuk ibu menyusu dan ibu berpantang

Bila sebut kalsium je mesti kita ingat yang perlukan tu adalah kanak-kanak sebab untuk tumbesaran atau untuk orang tua untuk elak dari osteporosis. Jadi kita yang dewasa dan pertengahan ni tak perlu ke? jangan camtu ye...
Kalsium penting untuk pembinaan tulang, gigi, sel darah dan sebagainya, menjadikan ia adalah kandungan mineral terbesar dalam tubuh kita – kira 21.5 % daripada berat badan kita, banyak kan?

Kita memerlukan kalsium setiap hari… Sebabnya kita kehilangan kalsium setiap hari…Terutama orang perempuan kerana mengalami haid, mengandung, menyusukan dan menopous. Secara purata seorang dewasa kehilangan 400-600 mg kalsium setiap hari… Oleh itu setiap hari, secara purata kita perlukan 1000 mg kalsium. 
Kalsium amat penting kepada ibu yang menyusu dalam menyalurkan kalsium yang bermutu pada anak yang menyusu dan juga mengelakkan kekurangan kalsium dalam tubuh kerana 99% tubuh kita terdiri daripada kalsium. Rambut, kuku, tulang, gigi, dan hanya 1% sahaja kalsium dalam darah.